اماکن دیدنی ایران

شورای سیاست‌گذاری فرهنگی اربعین تشکیل شد

ایسنا: پایگاه اطلاع‌رسانی حج، این شورا با ابلاغ رییس ستاد مرکزی اربعین‌ به رییس کمیته فرهنگی و آموزشی این ستاد، نخستین نشست خود را با حضور دبیر ستاد مرکزی اربعین و با عضویت شخصیت‌های فرهنگی و کارشناسان حوزه اربعین، در  بعثه مقام معظم رهبری برگزار کرد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با شرح اقدامات انجام‌گرفته در ستاد اربعین و کمیته فرهنگی و سایر دستگاه‌های مسؤول و مطالعات انجام‌شده در خصوص تنظیم سیاست‌ها و راهبردها، گفت: با توجه به سیال بودن شرایط و گسترده‌تر شدن حرکت بزرگ اربعین در ابعاد جهانی و حضور چندمیلیونی ایرانیان در این مراسم، به تنظیم درست و جامع،  مطابق با شرایط و تحولات، با عنایت به مسؤولیت ملت و دولت عراق به عنوان میزبان و متولیان اربعین‌ نیازمندیم. توصیه‌ها و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های موجود و اسناد تدوین‌شده به عنوان اسناد بالادستی نیز مبنای کار خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی تجارب و تخصص این جمع و درک مشترک صاحب‌نظران را  سرمایه‌ای ارزشمند برای چنین مقصدی دانست و از اعضای این شورا درخواست کرد با بهره‌گیری از تلاش مراکز مطالعاتی و اندیشکده‌ها، نظرات استادان، صاحب‌نظران، موکب‌داران و بخش‌های مختلف مردمی که تجربه‌ ارزشمند و شناخت خوبی از شرایط و حرکت بزرگ اربعین‌ دارند در  ترسیم و مهندسی حرکت بزرگ فرهنگی اربعین‌ ‌کمک کنند.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین یادآور شد: اساس این تصمیمات در حوزه ایران، با ما خواهد بود و در کلیت، قطعا نظرات دوستان در عراق تعیین‌کننده و صائب و مبنا خواهد بود.

احمد محمدی‌فر ـ دبیر ستاد مرکزی اربعین ـ با اشاره به روند تحولات و افزایش جمیعت ایرانیان و شرایط پیش ‌رو اظهار کرد: همه قبول داریم که اربعین‌ اساس و جوهره‌اش فرهنگی است و سلامت و ارتقای این بُعد آن، تصمین‌کننده اساس این حرکت خواهد بود.

او با اشاره به فعالیت‌های بعثه به عنوان مسؤول فرهنگی و آموزشی اربعین، ضرورت هم‌افزایی در انجام فعالیت‌ها را مورد تاکید قرار داد و خواستار تدوین خط و جهت فرهنگی بر اساس اندیشه رهبری شد.

او ادامه داد: حفظ و تقویت مردمی بودن اربعین و روح نهضت امام حسین (ع) و پرهیز از چالش‌ها و حاشیه‌های مساله‌ساز و  آسیب‌زا و تقویت روح معنویت و توجه به ترفندهای دشمنان و جهانی بودن اربعین‌ و احترام به حاکمیت دولت عراق و تکریم مردم عراق به عنوان میزبان از اصول مورد توجه ستاد مرکزی اربعین‌ بوده و هست.

در ادامه این نشست، دکتر نائینی از استادان دانشگاه امام حسین (ع) و مشاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین داود صالحی از صاحب‌نظران فرهنگی اربعین، دکتر بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و امامی ـ رییس اندیشکده راهبردی اربعین‌ ـ از دانشگاه امام صادق (ع)، مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دکتر  مهدی قاسمی ـ مدیر مرکز مطالعات اربعین ـ و دکتر سیدمحمدرضا خوشرو ـ مشاور معاون سیمای سازمان صدا و سیما ـ دیدگاه‌های خود را درباره کلیات، اهداف، راهبردها، اصول و مبانی و شیوه‌های تدوین سیاست‌ها مطرح کردند.

مراسم پیاده‌روی اربعین‌ امسال به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، به صورت محدود و بدون حضور زائران ایرانی و دیگر کشورها در عراق برگزار شد. با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی ایران و عراق و سیاست نامشخص عراق در برقراری دوباره سفرهای زیارتی، برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین‌ در سال آینده با حضور زائران خارجی هنوز نامعلوم است.