اماکن دیدنی ایران

بیم و امیدهای توسعه صنعت گردشگری در باشت

ایرنا: شهرستان باشت با وجود ۱۴ منطقه شاخص گردشگری در نزدیکی جاده ترانزیتی گچساران به شیراز در فصول مختلف سال میزبان ایرانگردان و جهانگردان پرشماری است اما صنعت گردشگری به دلیل نداشتن زیرساخت های اقامتی و رفاهی ، نتوانسته منجر به ایجاد درآمد چشمگیری برای مردم منطقه شود.

برای کمک به رونق صنعت گردشگری باشت، برخی سرمایه گذاران در سال های اخیر برای ایجاد زیرساخت های گردشگری همت کرده اند اما نبودن اعتبار برای کمک به این بخش از جمله ساماندهی و حفاظت از درخت کهنسال سرو لار دغدغه بسیاری از طبیعت دوستان است.

وجود درخت سرو ۲ هزار و ۷۷۰ ساله لار،رودخانه زهره با طبیعت بکر، پل تاریخی بریم و قرار داشتن شهر باشت در دامنه کوه خامی گوشه ای از جاذبه های گردشگری  شهرستان باشت است.

این شهرستان با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی ظرفیت پذیرش ۵۰۰ هزار نفر گردشگر را در سال دارد و توسعه صنعت گردشگری در باشت بهترین راهکار برای کاهش بیکاری و افزایش درآمد مردم این منطقه است.

نگاهی به جاذبه های گردشگری باشت

درخت ۲ هزار و ۷۷۰ ساله باشت که ریشه آن در اعماق زمین و شاخه های آن سر برآسمان می ساید،شگفتانه ای از زیبایی های طبیعی ایران زمین است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده است.

شاخساران پر پیچ و خم درخت سرو لار و مرغانی که بر آن نغمه سرایی می کنند روایتگر زیبایی های طبیعی این نقطه از کشورمان است.

ارتفاع خیال انگیز، تنه تنومند و آثار تاریخی اطراف این میراث کهن ، ناگفته هایی از زیبایی های سرزمینمان را به تصویر کشیده است.

درخت سرو لار یکی از حدود۲ هزار درخت کهن سال شناسایی شده در ایران زمین است.
به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش این درخت به جای مانده از دوره زرتشتیان است که اعتقاد زیادی به سرو داشته اند و در هر منطقه ای که زندگی می کرده اند درخت سرو وجود داشته است.

درخت سرو لار که ۴۰ متر بلندی و هفت متر عرض دارد پس از کاوش‌های باستان شناسی متخصصان و نمونه برداری از آن در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد.
این اثر طبیعی در کنار یک آتشکده و گورستان در نزدیکی روستای لار باشت قرار دارد،آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز باقی مانده است.

تفرجگاه شلالدون

تفرجگاه شلالدون با پوشش جنگلی بلوط ، زیباترین جلوه سرمستی طبیعت بهاری در این شهرستان است.

این پارک طبیعی ۳۰ هکتاری به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده ارتباطی گچساران به شیراز محل استراحت هزاران مسافری است که قصد سفر به استان های جنوبی کشور را دارند.

پل بریم

این پل به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است که در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است.به دلیل قرار داشتن تفرجگاه چشمه انجیری در کناره‌ این پل جذابیت های آن برای گردشگران بیشتر شده است.

براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های این پل مربوط به روزگار ساسانیان و احتمالا هخامنشیان است و در دوره سلجوقیان طاق‌های آجری بکار رفته درپل مشاهده می‌شود.

رود رونه

سواحل رود رونه به طول سه کیلومتر از دیگر زیبایی های طبیعت بکر باشت است.آب خنک و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته های پونه، اقلیمی معتدل و وجود قلعه ها، این منطقه را به بهشتی رویایی گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

غار بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است.

روستای سراببیز با وجود بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع)، تالاب آب، گل‌های سفید چشمه برم منطقه ای کم نظیر برای سفری دل انگیز و خاطره انگیز است.

دغدغه های طبیعت دوستان برای حفاظت درخت سرو لار

یک شهروند دوستدار میراث کهن با اشاره به اینکه درخت سرو از هزاران سال پیش تاکنون نزد نیاکان آریایی ارزشمند بوده به طوری که سرایندگان پارسی گو در سروده های خود از سرو با عناوینی همچون آزاد، سهی، سبزپوش و چمان یاد کرده‌اند افزود: درخت سرو لار یکی از مواریث ارزشمند ایران زمین است که نیازمند توجه بیشتری برای ادامه حیات است.

آرمان علی پور افزود:مشاهده نقش سرو در بناهای تاریخی، و هنرهای دستی ایرانی همچون نگارگری، قالی و بافته های رنگارنگ اسنادی از اهمیت درخت سرو در نزد نیاکان ایرانی بوده است که این شواهد وظیفه ساکنان را برای بقای این اثر طبیعی بیشتر کرده است.

این کارشناس منابع طبیعی می گوید:درختان کهنسال در هر نقطه ای از کره زمین ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می شود که تلاش برای بقای آن را ضروری تر می کند .

محسن عبدی افزود:کهنسالی دورانی از زندگی درخت است که درون پوسیدگی محدود یا گسترده در تنه آنان آغاز می شود که رسیدن به این سن در گونه های مختلف متفاوت است.

وی بیان کرد:محیط های طبیعی مناسب، توجه ویژه مردم به محصول دهی مناسب درختان، قرارگیری در مکان های تاریخی و مذهبی و همچنین اعتقادات خاص از دلایل طول عمر استثنایی درختان کهنسال است.

اقدام های انجام شده
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: امسال ۵۷ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی به تکمیل طرح های گردشگری این شهرستان اختصاص یافته است.

صادق ماندنی زاده اظهار داشت: در سال جاری ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تکمیل مجتمع رفاهی تفریحی در روستای شوش پرداخت شده است.

وی بیان کرد: این طرح که ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد با سرمایه گاری ۷۰میلیارد ریال اجرا می شود.ماندنی زاده تصریح کرد: مجتمع تفریحی و رفاهی روستای شوش در زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال احداث است.

وی همچنین از پیش بینی ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تکمیل مجتمع گردشگری نورالشهدای شهر باشت خبر داد و افزود: این طرح با سرمایه گذاری ۳۶ میلیارد ریال اجرا می شود و هم اکنون ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ماندنی زاده افزود:پنج میلیارد ریال برای توسعه اقامتگاه بومگردی کوه خامی و پنج میلیارد ریال به پروژه گردشگری روستای امام ضامن در باشت اختصاص یافته است.

ماندنی زاده تصریح کرد:در حال حاضر۱۳ طرح گردشگری با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۵۰ درصد در این شهرستان در حال اجراست.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشت تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای حوزه گردشگری در این شهرستان ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

ماندنی‌زاده عنوان کرد: این شهرستان دارای ۳۰ زیرساخت گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اردوگاه‌های تفریحی، سفره‌خانه‌های سنتی، واحدهای پذیرایی و سرویس‌های بهداشتی است.

تلاش برای بقای پل بریم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: پل تاریخی بریم به عنوان مهمترین بنای تاریخی این شهرستان تاکنون هفت بار مرمت شده است.

صادق ماندنی زاده با اشاره به اینکه آخرین مرحله مرمت این بنا در سال جاری در دست اقدام است ،افزود: در این مرحله ۲ دهنه از پل تاریخی بریم مرمت می شود.

ماندنی زاده ابراز داشت:سنگ فرش،دیوارکشی و نرده کشی از بخش های مختلف مرمت پل تاریخی بریم در مراحل پیش بوده است.

ماندنی زاده عنوان کرد: این بنای ارزشمند که سالیانه میزبان تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است همچنان نیازمند تامین اعتبار برای بقاست.

درخت سرو لار در انتظار ساماندهی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید:درخت ۲۷۷۰ ساله روستای لار و محوطه تاریخی آن برای ساماندهی نیازمند اعتبار است.

رحیم دادی نژاد با اشاره به اینکه این درخت جزو هشت اثر طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده افزود:آبشار کمردوغ،غار نزل،غار ده شیخ،چشمه کورسا،چشمه بلقیس و دریاچه برم الوان از دیگر جاذبه های طبیعی مهم کهگیلویه وبویراحمد است.

وی عنوان کرد: این آثار با هدف اخذ اعتبار برای تعیین حریم و پیشگیری از تعرض سودجویان پس از پیگیری های فراوان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دادی نژاد ابراز داشت: محوطه اطراف درخت سرو لار نیازمند ساماندهی است.وی تصریح کرد: حصارکشی و تعیین حریم محوطه این درخت برای بقا و حفظ در برابر رویدادهای طبیعی مانند باد و ریزش کوه با توجه به بالا رفتن سن آن و عوامل تخریب انسانی ضروری است.

دادی نژاد قطع درخت یا آسیب رساندن به آن به دلیل ناآگاهی برخی افراد یا حفاری‌ها را از تهدیدهای این اثر طبیعی دانست.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی قرار است تیمی از کارشناسان میراث فرهنگی استان به منطقه اعزام شوند و برآورد اعتبار مورد نیاز ساماندهی درخت سرو لار انجام شود.

وی اظهار داشت: سالیانه تعداد زیادی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در فصل بهار و زمستان از این منطقه بازدید می‌کنند که در صورت معرفی می‌تواند تبدیل به یک قطب گردشگری شود.
باشت دارای ۱۱۵ روستا، ۲ شهر، ۲ بخش ۱۴ هزار نفر جمعیت روستایی و ۲۲ هزار نفر جمعیت است.
این شهرستان در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار داد