اماکن دیدنی ایران

ورود بیماران خارجی به مشهد ۹۵ درصد کاهش یافت

ایرنا: دکتر محمد اسماعیل خیامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج  درصد مابقی نیز به طور معمول بیمارانی بودند که از قبل از همه‌گیری کرونا به کشور وارد شده بودند که پس از مدتی نعداد این مراجعان نیز به صفر رسید.
وی ادامه داد: از حدود ۲ ماه پیش که امکان صدور روادید درمانی فراهم شده است، اینگونه بیماران به شکل محدود و با طی فرایندهای مربوطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان ورود به کشور و شهر مشهد را دارند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس شیوه‌نامه صادره برای پذیرش بیماران خارجی در شرایط کرونایی ورود اینگونه بیماران فقط توسط شرکتهای تسهیلگر گردشگری سلامت و با انجام غربالگری در کشور مبداء از نظر عدم ابتلا به ویروس کرونا انجام می‌شود.
وی افزود: این در حالی است که تعداد بیماران خارجی که در سال گذشته برای دریافت خدمات گردشگری سلامت به مراکز درمانی مشهد مراجعه داشته‌اند، نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.
دکتر خیامی ادامه داد: پارسال بیماران خارجی از ۵۶  کشور به مراکز درمانی مشهد مراجعه کردند که بیشترین آنها به ترتیب از کشورهای عراق، افغانستان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان و کویت بودند.
وی بیشترین علت مراجعه بیماران خارجی طی این مدت را مشکلات قلبی و عروقی، چشم، اختلالات کلیوی و سیستم ادراری، بیماری زنان و زایمان، گوش و حلق و جراحی‌های زیبایی برشمرد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در شهر مشهد ۱۴ بیمارستان و ۲ مراکز جراحی درمانی دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند.
وی با اشاره به تدوین شیوه نامه برای نحوه ورود گردشگران سلامت به مشهد افزود: این شیوه نامه به تصویب قرارگاه مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده است تا با رعایت آن از سوی دست‌اندرکاران گردشگری سلامت، بیماران و همراه آنها هنگام ورود به کشور ناقل بیماری نباشند.
خیامی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اجرای شیوه‌نامه گردشگری سلامت نظارت جدی دارد لذا شرکتهای فعال در زمینه گردشگری سلامت و پزشکان باید در ارایه خدمات و رعایت مقررات بسیار دقت نمایند و اینگونه بیماران را برای ادامه درمان فقط به مراکز درمانی دارای مجوز ipd (گردشگری سلامت) ارجاع نمایند تا درگیر مسایل و مشکلات قانونی نشوند.

گردشگری سلامت به گردشگری پزشکی، گردشگری درمان طبیعی و همچنین گردشگری صحت، تندرستی و نیز پیشگیری تقسیم بندی می‌شود.

ایران از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت در منطقه است و کشورهای همجوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات گردشگری سلامت در ایران هستند.

سال گذشته بیش از  ۱۵۰ هزار گردشگر سلامت در مراکز بیمارستانی و مراکز جراحی محدود زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین بخش سرپایی، معاینه و بخش‌های پاراکلینیکی خدمات دریافت کردند.
سالانه ۲ میلیون زائر و مسافر خارجی به مشهد سفر می‌کنند.