اماکن دیدنی ایران

هدف پروژه «شهر گردشگر» ارتقای رقابت‌پذیری مقاصد گردشگر‌پذیر کشور است

میراث آریا: زاهد شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره پروژه «شهر گردشگر» گفت: «هدف شهر گردشگر که فاز نخست آن سال گذشته انجام شد و فاز دوم آن نیز آغاز شده است، ارتقای رقابت‌پذیری مقاصد گردشگر‌پذیر کشور، معرفی و ترغیب برندهای مقاصد گردشگری اعم از شهر و روستا است که در پروژه ملی اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگر‌پذیر تعریف می‌شود.»

او با اشاره به این‌که در اجرای فاز دوم پروژه مطالعات عمیق‌تری روی مقاصد گردشگرپذیر صورت گرفته است، به تشریح اهداف این مطالعات پرداخت و عنوان کرد: «این مطالعات و تحلیل‌ها ظرفیت‌های هر مکان را به‌طور موردی مشخص و سه هدف را دنبال می‌کند. هدف ارزشی که ابزاری برای تحقق یک هدف غایی در ایجاد فضایی پویا و رقابتی بین مقاصد گردشگری کشور است. هدف کاربردی که گواهینامه‌ای منطبق بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مقصد است و سطح توسعه‌یافتگی مقاصد کشور از منظر گردشگری را نشان می‌دهد.»

او تصریح کرد: «این گواهینامه یک برآیند کلی از نتایج حاصل از قدرت برند اعم از دارایی شهر، تجربه گردشگران، ادراک گردشگران از دارایی، نگرش جامعه محلی نسبت به توسعه گردشگری است.»

شفیعی هدف اعتباری را به‌عنوان سومین هدف این تحلیل‌ها و مطالعات نام برد و افزود: «یک نشان معتبر ملی محسوب می‌شود که برندهای گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی معرفی می‌شوند.»

تشریح ۶ خروجی پروژه

او با اشاره به خروجی‌های این پروژه، اظهار کرد: «جایگاه‌یابی عملکرد مقصد (جایگاه مقصد در هرم توسعه مقاصد گردشگری کشور)، ارزیابی رقابت‌پذیری و شناسایی عناصر متمایزکننده مقصد (طراحی بهینه‌ترین الگوی رقابتی مقاصد)، بهینه‌کاوی زنجیره ارزش خدمات مقاصد گردشگری، بهینه‌کاوی زنجیره ارزش محصولات مقاصد گردشگری، طراحی هویت کلامی و نهایتا طراحی هویت بصری، مقصد شش خروجی هستند که از این مطالعات حاصل می‌شود و ذیل برند گردشگری کشور، برندهای گردشگری شهری شرح داده می‌شوند.»

مدیر دفتر مطالعات و آموزش گردشگری اعلام کرد: «برای رسیدن به برند باید با گذر از این شش مرحله، صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های مقصد شناسایی و شناخته شود. در همین راستا ما در چند ماه گذشته اطلاعاتمان را تکمیل و ظرفیت‌ها را شناسایی کردیم که شهر یزد با کسب امتیاز ۶۸.۹۸ در رتبه نخست قرار گرفت و طبق ارزیابی‌های انجام‌شده از منظر رقابت‌پذیری اول شد. در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه‌های تاریخی‌فرهنگی نیز بسیار موفق عمل کرده است. شیراز نیز با کسب نمره ۶۸.۹۲ در رتبه دوم قرار گرفت و در مؤلفه‌های محیط و اتمسفر گردشگری امتیاز فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داد.

ارتقای جایگاه یزد و شیراز

او با اشاره به این‌که مقاصد می‌توانند خود را ارتقا دهند، افزود: «درصورتی‌که شهرها عملکرد بهینه داشته باشند صلاحیتشان دوباره ارزیابی می‌شود. دو شهر یزد و شیراز که در پایش اولیه سه ستاره کسب کرده بودند با ارتقای مؤلفه‌های خود موفق به کسب چهار ستاره شدند و از جایگاه مقصد گردشگرپذیر به شهر مقصد ارتقا پیدا کردند و برای رسیدن به جایگاه نهایی که دوستدار گردشگر است به کسب یک ستاره نیاز دارند.»

ارسال گزارش نهایی به سازمان جهانی گردشگری

شفیعی در ادامه به امتیازها و رتبه‌بندی‌های دیگر شهرها اشاره کرد و گفت: «سه شهر کرمان با امتیاز ۶۴.۲۶، همدان ۶۴.۱۹ و اردبیل ۵۸.۱۹ نیز با کسب سه ستاره به‌عنوان مقصد گردشگرپذیر تعریف می‌شوند.»

او اعلام کرد: «نهایتاً هدف از این پروژه، ارتقای صلاحیت‌های مقاصد و ارسال گزارش جامع آن به سازمان جهانی گردشگری است.»