گردشگری و توریسم

اعضای برجام خواهان اجرای کامل این توافق شدند

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه خود خاطرنشان کرد که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه به نمایندگی از این کشور در هفدهمین نشست کمیسیون برجام در سطح مدیران سیاسی وزارت خارجه که به صورت وبیناری برگزار شد، شرکت کرد.

 در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: در این نشست بطور مفصل درخصوص اجرای عملی توافق های سال ۲۰۱۵ (برجام) باتوجه به چالش های موجود که چالش اصلی اقدامات آمریکا است که برای ایجاد موانع در اجرای کامل معامله هسته ای تلاش می کند، گفت و گو و تبادل نظر شد.

وزارت خارجه روسیه می گوید: در مرکز توجه مسائل مربوط به مقدمات نشست وزیران برای گفت و گو درباره برجام بود که برگزاری آن برای روز ۲۱ ماه دسامبر (اول دی ماه) برنامه ریزی شده است.

در بیانیه آمده است: نمایندگان شرکت کننده در برجام بر پایبندی به تعهدات خود در این توافق بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرده و خواستار ادامه جستجوی فشرده برای یافتن راه حل های موثر شدند تا به بازگشت هرچه سریعتر به اجرای کامل توافق های در برجام در چارچوب اولیه توافق شده کمک کند.

اقدامات هماهنگ کشورهای عضو برجام مانع از نابودی آن شد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که اقدامات هماهنگ کشورهای عضو برجام مانع از نابودی آن یا بازنگری در مفاد اصلی آن شد.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: سال کنونی برای برجام سالی با شرایط ساده نبود. با اقدامات هماهنگ کشورهای شرکت کننده در برجام اجازه نابودی این معامله هسته ای یا بازنگری در نکات اصلی و کلیدی آن داده نشد.

وی افزود: تلاش های آمریکا که در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ سعی داشت محدودیت تسلیحاتی نامحدود در مورد ایران وضع و تحریم های سابق شورای امنیت سازمان ملل در مورد این کشور بازگردانده شد، با مقابله قاطعانه مواجه و دفع شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: با این حال مشکلات در برجام کم نیست. دلیل اولیه آن اقدامات آمریکا است که مغایر با تعهدات بین المللی در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. موضوع تحریم های یکجانبه بی شمار آمریکا مطرح است که به ملت ایران و همکاریهای بین المللی قانونی جمهوری اسلامی ایران و نیز به برجام ضربه می زند.

وی تصریح کرد: طرف آمریکایی نه فقط خود تصمیمات شورای امنیت را بطور آشکار نقض می کند بلکه آگاهانه و عمدا مانع از اجرای این تصمیمات ازسوی کشورهای دیگر می شود.

زاخارووا خاطرنشان کرد که وظیفه اصلی شرکت کنندگان در برجام، جستجوی موثر پاسخ هایی برای این چالش ها و ایجاد شرایط برای بازگشت روند اجرای برجام به چارچوب اولیه و توافق شده است. این مسائل در نشست آتی وزیران کشورهای عضو برجام در مرکز توجه قرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به همکاریهای سازنده و سودمند از سوی شرکا به منظور دستیابی به اهداف عالی تعیین شده در امضای برجام که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز مورد تاکید قرار گرفته است و بر اساس بند ۲۵ منشور سازمان ملل از طرف همه کشورها لازم الاجراست، امیدواریم.

نشست وزیران کشورهای عضو برجام به صورت وبینار روز یگم ماه دی برگزار خواهد شد.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: از تلاش همه شرکا برای حفظ آهنگ کاری عالی در چارچوب برجام و در سطح عالی و پرداختن به حل مسائل انباشته شده استقبال می کنیم و آن را نشانه آشکار پایبندی به تعهدات خود می دانیم. 

کمیسیون مشترک برجام امروز چهارشنبه به منظور بررسی روند اجرای برجام و موانع اجرای تعهدات توسط طرف‌های برجام به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و در آن نقش آمریکا در برجام درکنار برخی موضوعات دیگر مورد بررسی قرار گرفت.