گردشگری و توریسم

۲ خبر کوتاه از خراسان رضوی

تربت‌حیدریه

معاون مدیرکل و رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت‌حیدریه گفت: در ۹ ماه امسال ۳۰۲ فقره دادخواست کارگران از کارفرما به هیات تشخیص و هیات حل اختلاف این شهرستان واصل شده‌ است.

علی‌اکبر اسماعیل‌پناه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هیات تشخیص این اداره به دادخواست کارگران شهرستان تربت‌حیدریه و هیات حل اختلاف نیز به پرونده های ارسالی از شهرستان‌های مه‌ولات، بجستان، گناباد، خواف، زاوه و رشتخوار رسیدگی می‌کند.
وی ادامه داد: بر این اساس از مجموع شکایت‌های واصله، تعداد آرای صادره در هیات تشخیص (بدوی) ۲۶۱ فقره، تعداد آرای صادره در هیات حل اختلاف (تجدید نظر) ۱۵۶ فقره و ۴۰ درصد آرا نیز سازشی بوده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت‌حیدریه در خصوص مقرری بیمه بیکاری نیز گفت: اکنون ۳۶۰ نفر از این بیمه بهره‌مند هستند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال که ۳۱۵ نفر بود ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است که با وجود مشکلاتی که به دلیل شیوع کرونا برای واحدهای کارگری بوجود آمده، این افزایش چشمگیر نمی‌باشد.
وی به فعالیت حوزه بازرسی اشاره کرد و افزود: تعداد بازرسی‌های انجام شده از واحدهای کارگری این شهرستان توسط بازرسان هزار و ۱۲۵ مورد، تعداد حوادث ناشی از کار ۲۱ مورد و تعداد دوره‌های آموزشی ایمنی نیز  ۱۲۰ نفرساعت بوده ‌است.
اسماعیل‌پناه ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۲۱۱ درخواست تسهیلات کرونا به مبلغ ۲۴۷ میلیارد ریال به بانک معرفی شده که به هزار و ۳۷۰ طرح مبلغ ۱۴۸.۷ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار پرداختی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز تاکنون به ۲۹۲ طرح مبلغ ۲۸۲ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی ۷۲۷ نفر بوده است. 
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت‌حیدریه همچنین میزان تسهیلات مشاغل خانگی در این مدت را ۱۱ هزار و ۲۷۹ میلیون ریال به عاملیت بانک توسعه تعاون عنوان کرد و افزود: تاکنون ۳۶ طرح به مبلغ ۱۲ میلیون و ۹۲۹ میلیون ریال به بانک معرفی و به ۲۱ طرح مبلغ هشت هزار و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است. 
وی ادامه داد: تعهد امسال دستگاه‌های اجرایی شهرستان در ایجاد اشتغال جدید و ثبت در سامانه رصد ۲ هزار و ۹۴۱ نفر است که تاکنون هزار و ۸۳۵ نفر که معادل ۶۲ درصد تعهد می‌باشد، مشغول کار شده‌اند.

اسماعیل‌پناه گفت: از آغاز طرح کارورزی (سال ۹۷) تاکنون ۵۶۰ قرارداد کارورزی شامل ۲۹۹ مرد و ۲۶۱ زن منعقد شده که از این تعداد ۱۳۷ نفر در واحدهای پذیرنده استخدام و از معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما به مدت ۲ سال بهره‌مند شدند. 
وی افزود: این شهرستان ۷۶۱ تعاونی ثبت شده دارد که از این تعداد ۳۴۳  تعاونی با ۲۵۱ هزار و ۷۶ نفر عضو فعال و ۳۴۶  تعاونی غیرفعال می‌باشند.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد واقع است. 

خوشاب 

فرماندار خوشاب گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاروزی و تولیدی این شهرستان و گردش بسیار مالی، استقرار بانک ملی در این شهرستان ضروری است که تحقق آن موجب توسعه اقتصادی بیشتر منطقه می شود.

امان الله خدمتگزار در بازدید از شهرک صنعتی خوشاب افزود: هم اینک در این شهرستان بانک کشاورزی و یک باجه بانک تجارت فعال است اما با گذشت ۱۰ سال از ارتقای خوشاب هنوز بانک ملی در آن فعال نشده است.

وی ادامه داد: در بازدید چند باره مسوولان بانک ملی جهت استقرار شعبه این بانک در خوشاب مقرر شده  علاوه بر ایجاد مکان مناسب به مدت پنج سال با تامین هزینه‌های آن گردش مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی نیز فراهم شود.

فرماندار خوشاب گفت: برای این منظو زمینی جانمایی شده که شوراهای اسلامی شهر با کمک خیران واحدی را احداث نمایند که در ابتدا باجه بانک ملی مستقر و دستگاه‌های خودپرداز نصب شود سپس با تامین منابع مالی مورد نیاز بانک ملی در خوشاب راه اندازی گردد.

وی افزود: زیرساخت‌های ناحیه صنعتی خوشاب فراهم شده و مهیای جذب سرمایه گذاران است که با توسعه شبکه بانکی زمینه جذب سرمایه گذاران بیشتر می شود.

خدمتگزار ادامه داد: شهرستان خوشاب با ۱۱ هزار هکتار باغ پسته یکی از قطب‌های تولید این  محصول در خراسان رضوی است که گردش مالی تولید، فرآوری و فروش محصول پسته آن در سالجاری از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بیشتر شده است. 

سلطان آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.