گردشگری و توریسم

قدیمی‌ترین نسخ چاپ ‌سنگیِ مصور کتابخانه رضوی رونمایی شد

به گزارش روز سه‌شنبه آستان قدس رضوی، در شصت ‌و پنجمین برنامه از سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگیِ خود و هم‌زمان با روز پژوهش کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: کتاب «جامع بهادرخانی» چاپ سال ۱۲۵۰ هجری قمری در کلکته، کتاب «انوار سهیلی» چاپ سال ۱۲۶۱ هجری قمری و «حمله حیدری» چاپ سال ۱۲۶۴ هجری قمری، سه نسخه‌ای هستند که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

سیدرضا صداقت‌حسینی در معرفی این آثار بیان کرد: کتاب «جامع بهادرخانی» به شماره ثبت ۲۶۲۵ قدیمی‌ترین کتاب مصور چاپ سنگی موجود در گنجینه رضوی است. این اثر از تألیفات غلامحسین جونپوری (۱۷۹۰-۱۸۶۹ م) است که دایره المعارف مفصلی در علوم ریاضی و نجوم به زبان فارسی است.

وی افزود: «انوار سهیلی» اثر ملاحسین کاشفی از نویسندگان عصر صفوی، دیگر اثر مصور چاپ‌سنگی قدیمی است که به زبان فارسی و در سال ۱۲۶۱ هجری قمری به اهتمام عباس‌علی در چاپخانه معتمدالدوله به چاپ رسیده است.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: این کتاب به خط نستعلیق محمدباقرخوانساری در ۱۴ باب تألیف شده که «اجتناب از استماع قول ساعی و نمام»، «سزایافتن بدکاران»، «منافع موافق دوستان»، «ملاحظه‌کردن احوال دشمنان» و «درمضرت غافل شدن» برخی از ابواب آن است و به شماره ۹۶۵۱ به ثبت رسیده است.

حسینی درخصوص کتاب «حمله حیدری» نیز اظهار کرد: این کتاب از تألیفات ملابمانعلی راجی کرمانی از شاعران پارسی گوی سده دوازدهم و سیزدهم هجری قمری است.

وی افزود: منظومه حمله حیدری در تبیین تاریخ صدر اسلام، زندگانی حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و نبردهای ایشان و واقعه کربلاست و به زبان فارسی است که توسط علی‌اصغر تفرشی به خط نستعلیق در ۴۱۴ صفحه کتابت شده و در سال ۱۲۶۴ هجری قمری به چاپ رسیده است.

دسترسی به متن کامل این آثار از طریق کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir امکان‌پذیر است.