گردشگری و توریسم

وزیر خارجه بولیوی : روابط ما با برخی کشورها از جمله ایران احیا می شود

به گزارش ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، “روگیلو مایتا” وزیر امور خارجه بولیوی اظهار داشت که لاپاز امروز خواهان احیای روابط با کشورهای ونزوئلا، مکزیک، کوبا، آرژانتین، نیکاراگوئه و ایران است که در دوران دولت آنز به سردی گراییده بود.

وی تأیید کرد که دولت بولیوی باید با همه کشورها در چارچوب احترام به حاکمیت روابط داشته باشد و برقراری رابطه با ونزوئلا در حال انجام است.

مایتا با اظهار تاسف در مورد تصمیماتی که در دوران آنز گرفته شده بود،گفت: ما باید وحدت منطقه را پیش ببریم و به همین دلیل است که باید با همه ملت ها گفت و گو کنیم.

وی در مورد روابط با ایران گفت که به دنبال بازگشایی سفارت بولیوی در جمهوری اسلامی ایران هستند که یکی از مهمترین اقدام‌ها در مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا است. 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. 

سناتور آنز پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.  
اما رئیس جمهوری مستعفی پس از پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات ۲۰۲۰ بولیوی، همانطور که پیشتر اعلام کرده بود، در سالروز تبعید خود (۱۸ آبان) به بولیوی بازگشت و هفته گذشته دوباره رهبری جنبش را به دست گرفت.

در پی پیروزی آرسه، حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیام‌های تبریک جداگانه‌ای پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفتند.

لوئیس آرسه در مراسم تحلیف خود، همچنین با قدردانی از حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، گفت کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.