گردشگری و توریسم

ورود پراکنده دسته‌های ملخ صحرایی به مناطق جنوبی خوزستان

تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دسته‌های ملخ صحرایی که در ردیف آفت‌های نابودکننده گیاهان، باغ‌ها و مراتع به شمار می‌آید به صورت غیرتهاجمی در هندیجان، آبادان و حاشیه اروندرود، خرمشهر، ماهشهر و به میزان کمتری در بهبهان مشاهده شده اند ولی خطرناک به نظر نمی‌رسند.
وی گفت :۱۵۲ گروه پایشی در مناطق مختلف استان در حال رصد این آفت هستند تا در صورت خطرآفرینی آنان، مبارزه با آن شروع شود.
نوروزی با بیان اینکه ستاد فنی مبارزه با آفت ملخ تشکیل شده است اظهار داشت: با توجه به ضرورت پیش آمده عملیات رصد، ردیابی و پایش ملخ صحرایی در شهرستانهای جنوبی و ساحلی استان به عنوان اولویت مهم فعال شده است.
وی افزود: با توجه به تجربه‌های سال‌های قبل، امسال نیز پیش‌بینی هجوم ملخ در استان به صورت تهاجمی وجود دارد که در این راستا امکانات و تجهیزات موجود آمادگی کامل را برای مبارزه با این آفت فراهم شده است.
نوروزی افزود: امسال از نظر مبارزه با این آفت نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری خواهیم داشت.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین ضمن با اشاره به تلاش برای مبارزه بهتر و تامین شرایط و امکانات لازم بیان داشت: اطلاع‌رسانی با عنوان “هر بهره‌بردار یک پایشگر”، تامین و آماده سازی سمپاش‌ها، پهپادها، معرفی تیم‌های ردیابی، ترمیم و احداث فرودگاه‌ها و تامین اعتبارات لازم برای مبارزه از جمله اقدامات مهمی است که در استان انجام شده است.
نخستین دسته‌های مهاجم ملخ صحرایی در یک دهه اخر بهمن ماه ۱۳۹۷ در هندیجان مشاهده شد و به تدریج به نقاط دیگر استان سرایت کرد.
این افت تابستان پارسال نیز با شکل گیری دسته های تهاجمی خسارات زیادی به مزارع نیشکر، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان وارد کرد ولی با امکانات زمینی و هوایی این آفت مهار و کنترل شد.

سه ماه پیش دسته هایی از ملخ صحرایی (دریایی) در مناطق شرقی عربستان سعودی مشاهده شد و پس از این با تشکیل ستاد مبارزه با ملخ در سازمان جهادکشاورزی خوزستان، تمهیدات و پیش بینی های لازم برای مبارزه با این آفت فراهم شد.