گردشگری و توریسم

مشاور سابق امنیتی نتانیاهو:اسرائیل از ماندن ایران در برجام می‌ترسد

میکی آهارنسون پژوهشگر ارشد موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم و مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با المانیتور درباره بازگشت بایدن به برجام این مطلب را مطرح کرد.

وی با ابراز خوش‌بینی از روابط دوستانه و دیرینه جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اظهار کرد بایدن اولویت‌هایی همچون مهار همه‌گیری کرونا، حل مشکل اقتصادی، روابط با ناتو، روسیه و چین را دارد و نمی داند که موضوعات خاورمیانه به ویژه برجام در رده چندم برنامه او قرار خواهد داشت.

آهارنسون ادامه داد شاید هم در همان ابتدا مساله هسته‌ای ایران را حل کند تا به موضوعات دیگر بپردازد و انرژی خود را صرف آنها سازد اما می‌توانم بگویم که سیاست اسرائیل درباره برجام بسیار ساده است؛ ما با این توافقنامه موافق نبودیم برای اینکه تهدیدهای هسته‌ای ایران را حل نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: اگر دولت جدید بایدن بخواهد همان رویکرد دولت اوباما را در قبال این توافق دنبال کند، ما مشکل خواهیم داشت. اسرائیل هرگز از اینکه ایران توافق را بشکند، نمی ترسد بلکه از آن می ترسد که ایران این توافق را حفظ کند برای اینکه توانایی غنی‌سازی اورانیوم را به آنها می‌دهد.

این مقام سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اگر دولت بایدن برجام را به همین شکلی که هست بپذیرند، برای اسرائیل بسیار ناخوشایند خواهد بود چرا که تهدید علیه اسرائیل را حل نمی‌کند. مقامات ایران می‌گویند که اسرائیل باید نابود شود و انقلاب را صادر کنند، من آنها را باور می‌کنم.