گردشگری و توریسم

مجتمع‌های فروش موبایل در مشهد خطری ازنظر شیوع کرونا ندارند

افشین اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجتمع‌های تجاری در تهران اغلب ۶ طبقه و دارای حدود هزار و ۵۰۰ واحد صنفی هستند اما مجتمع‌های تجاری فروش موبایل در مشهد یک تا ۲ طبقه بوده و ۲ در دارند.

وی ادامه داد: زمانی که مجتمع‌های تجاری فروش گوشی تلفن همراه در مشهد بسته باشند، سرریز آن به مغازه‌های حاشیه خیابان می‌ریزد و باعث ازدحام جمعیت و افزایش خطر ابتلا به کرونا می‌شود لذا بهتر بود این صنف بویژه مجتمع‌های تجاری مشمول تعطیلی‌های اجباری نمی‌شد.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای آذرماه فقط فعالیت مراکز خدمات گوشی تلفن همراه را مجاز اعلام کرده و فعالیت فروشندگان آن و همچنین صنوفی را که در مجتمع‌های تجاری و پاساژها مستقر هستند ممنوع کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر در شرایط شیوع کرونا و لزوم ماندن مردم در خانه بویژه دورکاری کارمندان و مشاغل دیگر، نیاز آنان به گوشی تلفن همراه و خدمات جانبی آن به شدت افزایش یافته و این صنف باید در روزهای کرونایی به صورت محدود فعالیت خود را ادامه دهد تا پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.

اکبری ادامه داد: در شرایط کنونی و شیوع کرونا و لزوم بهره مندی شهروندان بویژه دانش آموزان از خدمات نرم افزاری، اهمیت داشتن تلفن همراه و استفاده از خدمات جانبی آن کمتر از مواد غذایی و لوازم بهداشتی نیست و باید این موضوع مورد توجه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گیرد.

وی گفت: ۹۵ درصد فروشندگان گوشی تلفن همراه و خدمات جانبی آن مستاجر هستند و اجاره مکان آنها ماهانه بیش از ۵۰ میلیون ریال است، از سوی دیگر میانگین سنی فروشندگان این رسته بین ۱۷ تا ۲۵ سال است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد افزود: صنف فروش تلفن همراه گردش مالی زیاد و درآمد اندک دارد، زیرا گوشی تلفن همراه به سرعت ارزان می‌شود و سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد متقاضی دریافت پروانه کسب و به همان میزان تقاضای ابطال پروانه کسب در این شهر داریم.

وی ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی‌های اجباری، به سبب اجبار دانش آموزان به استفاده از سامانه “شاد” و همچنین افزایش تقاضا در زمینه خدمات نرم افزاری به دلیل اجبار به دورکاری شهروندان، رونق بازار گوشی تلفن همراه و تقاضا برای آن از بین نرفته اما به سبب ممنوعیت فعالیتها، صاحبان صنوف در این رسته مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند که به بیکاری دامن زده است.

اکبری گفت: هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در مشهد دارای پروانه کسب از این اتحادیه هستند.

از ابتدای آذر ماه طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مشاغل گروه‌های۲، سه و چهار در مشهد ممنوع شد اما در هفته جاری وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا از حالت قرمز به حالت نارنجی درآمد ولی ستاد استانی مقابله با کرونا آغاز فعالیت صنوف مشاغل گروه ۲ در این شهر را از هفته آینده اعلام کرده است.