گردشگری و توریسم

ناکامی دولت ترامپ در عرصه فضا؛ اعلام پیروزی در رورهای پایانی

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه اسکای نیوز انگلیسی؛  هدف از برنامه امروز مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا را اعلام پیروزی دولت ترامپ و دستاوردهای او در عرصه فضانوردی نظامی و غیرنظامی است.

پنس نام اعضای برنامه ماه نوردی آرتمیس سازمان فضایی آمریکا را که در آن نخستین زن بر سطح کره ماه گام می گذارد،  در حالی که تنها چند هفته به پایان دوره ترامپ باقی مانده است، در فلوریدا اعلام خواهد کرد.

اما بازرس کل سازمان فضایی آمریکا نیز با هشدار در باره تاخیر اجرای این برنامه، قابل اجرا بودن آن را تا سال ۲۰۲۴میلادی بعید دانسته است.

همه ۱۸ فضانوردی که نام آنها اعلام خواهد شد، به ماه نخواهند رفت، بلکه در هنگام تعیین زمان بندی این برنامه، به عنوان خدمه آماده و در دسترس خواهند بود.

اسکای نیوز اجرای ماموریت آرتمیس ۳ را که نخستین برنامه فرود چهار فضانورد شامل یک زن بر سطح ماه خواهد بود، تا پیش از ۲۰۲۶ بعید دانسته است.  

زمان بندی این ماموریت به میزان حمایت دولت جو بایدن رئیس جمهوری بعدی و سرمایه گذاری او در فعالیت های اکتشافی ناسا بستگی دارد.  با اینکه بایدن نام اعضای تیم انتقالی خود را در ناسا اعلام کرده، اما تاکنون اولویت های دولت خود را برای این سازمان فضایی یا برنامه آرتمیس مشخص نکرده است.

بنابر پیش بینی برخی کارشناسان، بایدن در دوره ریاست جمهوری خود که از ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) آغاز می شود، با در اولویت قرار دادن دوباره پژوهش های ناسا در زمینه تغییرات آب و هوایی، بودجه آن را به ماموریت هایی اختصاص خواهد داد که دولت ترامپ به کناری نهاده بود.  بنابراین تاریخ اجرای این ماموریت تا ۲۰۲۸ به تاخیر انداخته خواهد شد.

این برنامه ناسا به نام آرتمیس خواهر اسطوره ای آپولو نامگذاری شده است که نام نخستین ماموریت پاگذاشتن بشر بر کره ماه بود.

ناسا در کنار فرود آوردن فضانورد بر ماه، قصد ایجاد یک ایستگاه در مدار ماه تا میانه دهه ۲۰۲۰ برای ارسال محموله به سطح این کره تا اواخر این دهه را دارد.

ناسا همیشه سال ۲۰۲۴ را برای این ماموریت جاه طلبانه می دانسته، زیرا ساخته شدن سامانه های پروازهای فضایی میان ۶ تا هشت سال طول می کشد، در حالی که کمتر از پنج سال زمان برای دستیابی ناسا به هدف ۲۰۲۴ باقی مانده است.