گردشگری و توریسم

خط ۴۰۰ کیلوولت برق از مهمترین پروژه‌های سیستان‌ وبلوچستان است

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در حاشیه بهره‌برداری از ۱۵ پروژه صنعت برق سیستان ‌وبلوچستان اظهارداشت: امروز شاهد افتتاح پروژه های مهمی در صنعت برق کشور به ویژه در این استان بودیم که با صرف اعتباری حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: مهمترین آنها پروژه خط ۴۰۰ کیلوولت بم- زاهدان است، نمونه این خط قبلا از خراسان جنوبی به سیستان‌وبلوچستان متصل بوده و امروز از مسیر کرمان نیز وصل شد.
استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: درآینده این خط ۴۰۰ کیلوولت از زاهدان تا چابهار ادامه خواهد داشت و به استان هرمزگان متصل و باعث ثبات صنعت برق در استان خواهد شد.
 
وی خاطرنشان‌کرد: مصرف برق سیستان‌وبلوچستان در پیک بار یکهزارو ۶۰۰مگابایت است که یکهزار و ۵۰ مگابایت آن در استان تولید و ۱۵۰ مگابایت نیز به افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.
موهبتی افزود: با اتصال به خط ۴۰۰ کیلو ولت بسیاری از مشکلات سیستان‌وبلوچستان مرتفع و پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان ایجاد می‌شود.
 وی بیان کرد: نیروگاه‌های کوچک مقیاس سراوان و ایرانشهر که امروز به بهره‌برداری رسید و نیروگاه‌های بخش خصوصی و همچنین ۲ نیروگاه بزرگ ۵۰۰ مگابایتی در زاهدان که هم به کمک بخش خصوصی و هم با کمک دولت باید انجام شود از اقدامات دیگربرای توسعه صنعت برق سیستان‌وبلوچستان است.

استاندارسیستان‌وبلوچستان در خصوص نیروگاه‌های بادی منطقه میل نادر سیستان خاطرنشان کرد: مجوزهایی برای ایجاد نیروگاه بادی در میل نادر صادر شده ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نیاز در گذشته امکان فعالیت بخش خصوصی فراهم نبوده است.
 وی ادامه داد: در این مزرعه‌ یکهزار مگاواتی که طراحی شده، با انتقال خط ۴۰۰ کیلو ولت و راه اندازی اولین فاز از نیروگاه ۵۰ مگاواتی مپنا، زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت بخش خصوصی در منطقه میل نادر ایجاد می‌شود.

موهبتی با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان استعداد ایجاد نیروگاه‌های بادی و استفاده از برق خورشیدی را دارد بیان کرد: این استان تونل‌های بادی خوبی دارد که بخشی از آن در حوزه میل نادر و منطقه سیستان و بخشی از آن در جنوب منطقه درحوزه دلگان و لاشار است.
 وی تصریح کرد: هم‌اینک یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی برق خورشیدی در منطقه به بهره‌برداری رسیده و بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا کرده است.
استاندارسیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد:  هم‌اینک ۲ کشور افغانستان و پاکستان نیازمند برق تولید شده از ایران هستند که قطعاً بخش خصوصی می‌تواند تولید مطلوب داشته باشد و با استفاده از زیرساخت‌های موجود و ۱۰ نقطه ای که اکنون برق به این کشورها صادر می‌شود به افغانستان و پاکستان برق صادر کنند.‌

به گزارش ایرنا ۱۵ پروژه صنعت برق سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در ارتباط ویدئو کنفرانس رییس جمهوری و وزیر نیرو و با حضور معاون وزیر نیرو و استاندار این استان به صورت متمرکز از زاهدان افتتاح شد.