گردشگری و توریسم

مه دید افقی در گردنه‌های زنجان کاهش داده است

سرهنگ مهدی میناخانی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مه غلیظ و نبود دید کافی باعث کاهش دید افقی شده است و به رانندگان توصیه می‌شود در هوای مه آلود به حتم از چراغهای مه شکن استفاده کرده، فاصله طولی را رعایت و با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند.

وی توجه دقیق و جدی رانندگان وسایط نقلیه به نقطه مقابل در همه زمان ها به ویژه در هوای مه آلود را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هوای استان زنجان طی چند روز اخیر با پدیده مه آلودگی مواجه است و رانندگان در حین تردد در جاده ها نباید به این امر مهم بی توجه باشند.   

میناخانی، افزود: در زمان حاضر بارش برف و باران در جاده‌های این استان گزارش نشده است اما با توجه به سردسیر و برفی بودن منطقه نیاز است رانندگان خودروها وسایل گرمایشی و همچنین تجهیزات مناسب زمستانی ازجمله زنجیرچرخ به همراه داشته باشند و از سفرهای غیرضرور نیز اجتناب کنند.   

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته، تصادف مهم در مسیرهای ارتباطی این استان اتفاق نیفتاده است و اگر رانندگان خودروها به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تن دردهند و از تخلفات حادثه ساز پرهیز کنند در این صورت میزان تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی نیز به حداقل خواهد رسید.   

میناخانی با اشاره به اینکه تلفن همراه در وقوع تصادفات رانندگی نقش زیادی دارد، افزود: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی بسیار خطرآفرین است چراکه این وسیله ارتباطی باعث انحراف ذهنی رانندگان شده و بستر را برای حوادث رانندگی مهیا می سازد.

وی تصریح کرد: از زمان اعمال محدودیت های تردد، همچنان عبور و مرور خودروها در آزاد راه زنجان – قزوین و زنجان – تبریز، کاهش بسیار یافته است و خودروهای سنگین بیشترین تردد را در این ۲ مسیر ارتباطی به خود اختصاص داده اند اما جاده های ترانزیت استان به دلیل مسافرت های درون شهری اندکی پرتردد هستند.

رانندگانی که قصد تردد در مسیرهای ارتباطی این استان را دارند می توانند برای اطلاع از وضعیت جاده های زنجان و کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.

۳۷ دستگاه نظارت تصویری و ۵۸ دستگاه تردد شمار در مسیرهای ارتباطی استان زنجان فعال بوده و آزاد راه‌های زنجان – تبریز و زنجان – قزوین مجهز به ۲۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف برخوردار هستند.

استان زنجان پنج‌ هزار و ۸۴۰ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان، ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۹۷۴ کیلومتر راه فرعی است.