گردشگری و توریسم

سوریه خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی بر اراضی عربی شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری چهارشنبه شب طی سخنانی در مجمع عمومی از سازمان ملل متحد خواست تا تدابیر فوری برای اجرای قطعنامه‌ها و مصوبات این نهاد بین المللی برای پایان دادن به اشغال اراضی عربی از سوی رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.

وی گفت: متأسفانه ناتوانی جامعه جهانی در اجرای مصوبات خود در این خصوص، موانع دستیابی به صلح در منطقه را افزایش داده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد افزود: هرگز از حق خود در باز پس‌گیری اراضی اشغالی به وسیله همه ابزارهایی که منشور سازمان ملل و قوانین بین الملل آن را مشروع می‌داند، صرف نظر نخواهیم کرد.

جعفری اضافه کرد، سوریه اقدام دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه اشغالی و قدس اشغالی و حمایت واشنگتن از «جنایت قرن» را محکوم می‌کند و آن را اقدامی یک جانبه از سوی طرفی می‌داند که صلاحیت سیاسی یا قانونی در تصرف اراضی که متعلق به آن نیست را ندارد.

نماینده سوریه ادامه داد: اشغالگری اسرائیل بدون حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی  برخی کشورها به ویژه آمریکا، ادامه نمی‌یافت و بدتر نمی‌شد.

وی بیان کرد: سوریه مجددا بر موضع قاطع و اصولی خود در حمایت از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و برپایی کشور مستقل خود و حق بازگشت پناهندگان به منازلشان تاکید می‌کند.

جعفری افزود: برخی از کشورها با نفوذ در سازمان ملل متحد و در رأس آنها آمریکا به صورت مستقیم شریک اشغالگران صهیونیست در جنایت علیه مردم و کشور ما هستند.

بلندی‌های جولان همواره بخشی از خاک سوریه از زمان استقلال این کشور بوده است و اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال این بلندی‌ها در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، تغییری در وضعیت تاریخی و نیز حقوقی بلندی‌های جولان نمی‌دهد.  
گرچه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ میلادی قوانین داخلی خود را به این منطقه تسری داد که از نظر حقوقی، به منزله انضمام اعلام نشده آن به خاک فلسطین اشغالی بود، اما جامعه بین‌المللی هیچگاه این اقدام را به رسمیت نشناخته و بلندی‌های جولان را همچنان اراضی اشغال شده در جنگ تلقی می‌کند.