گردشگری و توریسم

وجود ریزگردها در کرمان دغدغه‌ای زیست محیطی است

مرجان شاکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برداشت های بی رویه از منابع آبی استان کرمان طی ادوار گذشته تاکنون افزود: خشکسالی های پیاپی موجب کاهش سطح منابع آبی در این استان شده است.

وی از بین رفتن پوشش گیاهی و خشک شدن باغ ها و درختان را از جمله دلایل بروز گرد و غبار در استان کرمان نام برد.

شاکری با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست در تقابل با توسعه استان قرار ندارد اظهار داشت: بلکه این نهاد در کنار و همگام با توسعه کرمان است و از ظرفیت های قانونی خود برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند.

وی افزود: توسعه پایدار مستلزم همگرایی است که سلامت انسان و بهترین شرایط محیط زیست را رقم می زند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دغدغه های محیط زیست کرمان که جزو دغدغه های زیست محیطی است گرد و غبار و بحران آب است افزود: برداشت های بی رویه از منابع آبی کیفیت آب این استان را تنزل داده لذا با تغییر کیفیت منابع آبی ما شاهد هستیم برخی باغ های پسته شمال کرمان خشک و به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

شاکری ادامه داد: اگر از منابع آبی اصولی تر برداشت شده بود و برنامه ریزی داشتیم شاید امروز شاهد معضلات زیست محیطی همچون ریزگردها نبودیم و کاهش کیفیت منابع آبی و مهاجرت مردم که زمینه ساز مشکلات بعدی است را نداشتیم.

وی تصریح کرد: از مردم می خواهیم در حفاظت از محیط زیست پیرامون خود کوشا باشند تا سلامت جامعه انسانی رقم بخورد.

شاکری با بیان اینکه همدلی و همیاری ایجاد شده در محیط زیست استان کرمان توانسته چهره ای متفاوت از این بخش به جامعه ارائه کند اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم محیط زیست را بیشتر معرفی کنیم و آگاه رسانی عمومی به جامعه اتفاق بیفتد باید همگرایی و همدلی بیشتری ایجاد شود.