گردشگری و توریسم

طرح شهید سلیمانی به افزایش آمار اهدای خون در قزوین کمک می‌کند

به گزارش ایرنا،  پیمان نامدار روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی انتقال خون استان قزوین، افزود: در راستای تأمین نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی به خون و فرآورده‌های آن با استفاده از بسیج و نیروهای داوطلب حاضر در این طرح می‌توان به شکل برنامه ریزی شده، متقاضیان اهدای خون را افزایش داد.

این مسوول گفت: البته برای بهتر شدن نتیجه باید امکانی فراهم کرد که به جای ارجاع متقاضیان،  خون گیری با رعایت استانداردهای سازمان انتقال خون و دستورالعمل‌های بهداشتی در مساجد یا در پایگاه‌های سیار انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: آمارهای حوزه انتقال خون در قزوین با وجود کمبودها و محرومیت‌های استان در حوزه‌های درمانی نسبت به میانگین کشور خوب و قابل قبول است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با بیان اینکه خون یک فرآورده بدون جایگزین است، افزود: اهداکنندگان، ناجیان جان بیماران و همنوعان خود هستند و باید همواره قدردان آنان باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تجویز بی‌رویه فرآورده‌های خونی می‌تواند عوارض منفی در پی داشته باشد، افزود: نیاز است تا برای پرهیز از این مورد،  در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به یک نقطه واحد و وحدت رویه برسیم تا ذخایر خونی ما در سطحی مطمئن قرار بگیرند.

نامدار همچنین بر تلاش‌ها برای کاهش عوارض خون در مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: در برخی بیمارستان‌ها آمار عوارض بیشتر است که این مورد باید بررسی و علل آن مشخص شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین از مراکز درمانی و بیمارستانی قزوین خواست تا در راستای کمک به بهبود خدمات انتقال خون، مطالبات خود را به این دستگاه تسویه کنند و برای کاهش ضایعات خون نیز برنامه ریزی مدون داشته باشند چون هدر رفت حتی یک کیسه خون نیز زیاد است.

این مسوول با تاکید بر اینکه آمار اهداکنندگان بانوان نیازمند افزایش است و در این خصوص باید بیشتر کار کرد، افزود: برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت‌ها از جمله رسانه‌ها و مراکز فرهنگی استفاده کرد.

وی با تاکید بر بروزرسانی آموزش‌ها در حوزه مدیریت بهینه خون، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید از ظرفیت فضای مجازی در حوزه‌های مرتبط با مدیریت بهینه خون در مراکز درمانی استفاده کرد.

در ادامه این نشست در مورد نظارت بر مصرف بهینه خون و برنامه مراکز درمانی در این خصوص، کاهش ضایعات خونی، عوارض خون و مدیریت آن در مراکز درمانی بحث و گفت و گو شد.