گردشگری و توریسم

استولتنبرگ بار دیگر از تقویت حضور ناتو در عراق سخن گفت

به گزارش ایرنا، “ینس استولتنبرگ” دبیرکل ناتو در گفت وگو با شبکه «رووداو» عراق تصریح کرد: “ما حضور خود در عراق را تقویت خواهیم کرد و به حمایت از نیروهای محلی عراق ادامه خواهیم داد”.

وی افزود: ما به آموزش نیروهای عراقی ادامه می دهیم. هدف ما از بین بردن تروریسم در عراق است.

«جنی کارینیان» فرمانده نیروهای ناتو در عراق نیز سیزدهم آبانماه امسال در سخنانی از احتمال تمدید حضور نیروهایش در عراق برای پنج سال دیگر خبر داده بود.

وی علت این امر را به گفته خود “فعال سازی برنامه اصلاحات و سیستم دفاع و امنیت” ذکر کرده بود.

این درحالی است که «کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق بهمن ماه گذشته واگذاری نقش نیروهای آمریکایی به ناتو را خلاف تصمیم پارلمان مبنی بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه از عراق دانسته بود.

دولت آمریکا اخیرا تصمیم برای کاهش 500 نفری نیروهای خود در عراق را اعلام کرد. ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرده است.

«گابریل سوما» مشاور «دونالد ترامپ» بهمن ماه گذشته اعلام کرده بود که مقام‌های آمریکایی در حال مذاکره با اروپا و عراق برای اجرای تصمیم عقب‌نشینی از عراق به این شرط هستند که ناتو جایگزین نیروهای آمریکایی در داخل عراق شود.

المحمداوی آن زمان تاکید کرد که پارلمان علیه هرگونه توافق و یا مذاکره عراق با آمریکا در مورد واگذاری ماموریت نیروهای آمریکایی به ناتو خواهد ایستاد.

این عضو پارلمان یادآور شده بود که آمریکا ۸۰ درصد ناتو را تشکیل می‌دهد و این به آن معنا است که واشنگتن با این توافق عراق را ترک نخواهد کرد، بلکه با عنوان جدیدی حضور خواهد یافت.

وی تاکید کرده بود که تصمیم پارلمان واضح است و تمام نیروهای خارجی نظامی باید اخراج شوند و نیازی به توافق دیگری نیست.