گردشگری و توریسم

سه اثر مستند مبارزه با کرونا از یزد به جشنواره حقیقت راه یافت

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ابراهیم سلمانی افزود: این سه مستند با همکاری روابط عمومی دانشگاه با موضوع کرونا تهیه شده است.

وی اظهار کرد: مستند« پسقله » به کارگردانی مجید شیدا، «پروانگی» به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا و مدافعان نیز به کارگردانی فرهاد آیت اللهی به جشنواره یادشده راه یافت.

وی تصریح کرد: این مستندها در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزد تهیه شد و تلاش پزشکان و پرستاران در مقابله با این بیماری به تصویر کشیده شد.

در گزارش یادشده اطلاعات بیشتری در مورد این آثار و زمان برگزاری جشنواره بین المللی حقیقت اشاره ای نشده است. 

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز( یکشنبه ) اعلام کرد که  با فوت ۳۸۹ فرد مبتلا  به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی قطعی به بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر نهم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۷۹۵ نفر نیاز به بستری در بیمارستان ها داشتندکه با این حساب، مجموع بیماران شناسایی شده به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. و پنج هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران بدحال تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۸۱ هزار آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته لاری شرایط از لحاظ شیوع کرونا در ۲۷ استان قرمز و وضعیت در هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان هم  نارنجی و زرد است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.