گردشگری و توریسم

بافت‌های تاریخی لرستان در خطر فرسودگی هستند

علی صفایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارایه نشدن امکانات به ساکنان بافت های تاریخی به ویژه در خرم‌آباد و از طرفی معرفی نکردن بافت تاریخی و آگاهسازی مردم از اهمیت این مناطق، باعث فرسودگی کالبدی آنها شده که بیانگر بی توجهی دستگاه های شهری به این مناطق است.

وی گفت: علاوه بر اینکه بافت های روستایی ظرفیت بزرگی برای بوم‌گردی استان به شمار می روند تعریف محورهای گردشگری در بافت‌های تاریخی نیز یکی از ظرفیت های جذب گردشگر در شهرهای خرم آباد و بروجرد است.

صفایی با تاکید بر ضرورت مرمت و احیای بافت های تاریخی لرستان اظهار داشت: ضوابط تخصصی مرمت بناهای تاریخی استان تدوین شده است و به زودی به شهرداری و دستگاه های مربوطه ارایه می شود.

وی تصریح کرد: استقبال مالکان برای مرمت و نگهداری بافت های تاریخی بروجرد بسیار زیاد است در حالیکه اعتماد مالکان بافت تاریخی خرم آباد برای مشارکت در طرح ها جلب نشده است.

صفایی با بیان اینکه بزرگترین چالش بافت های تاریخی لرستان نبود یک تعریف صحیح است ادامه داد: دستگاه‌های مختلف بر اساس وظایف داخلی خود تعاریف متفاوتی از بافت تاریخی دارند به نحوی که از این مناطق به عنوان بافت ناکارآمد در اداره کل راه و شهرسازی نیز یاد می شود در صورتیکه در بحث شهرسازی و مرمت شهری تعریف دارد.

مسئول حرایم بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: متولی بافت های تاریخی لرستان مشخص نیست و هر دستگاهی به نحوی خود را متولی امور آنها می داند.

صفایی گفت: بی توجهی به این بافت های تاریخی باعث ایجاد حاشیه نشینی و استقبال نکردن مالکان موجب فرسودگی آنها شده آنچنان که کم میلی نسبت به سرمایه گذاری در بافت های تاریخی از دیگر چالش های این بافت ها است و از طرفی مدیران شهری نیز هنوز نحوه برخورد با این مساله را درک نکرده اند.

صفایی با اشاره به وجود ۲۰۰ خانه تاریخی در سطح ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی لرستان گفت: خیابان ۳۶ متری در بافت تاریخی خرم آباد بر اساس طرح های ترافیکی و شهری باعث گره ترافیکی در محدوده شده و انجام آن هیچ توجیه موفقی نداشته است.

بافت تاریخی شهر خرم‌آباد به مساحت ۵/۷۲ هکتار در مرکز فعلی شهر و در ضلع غربی مجموعه کهن در و ارگ تاریخی شهر (قلعه فلک‌الافلاک) واقع شده و دارای هفت محله کهن به نام‌های زید بن علی (ع) (دَر آغا)، باباطاهر (دَر بُوتار)، پشت بازار (پش بازار)، درب دلاکان (دَر دِلاکی)، باجگیران (باجگیرِو)، پاسنگر و کلیم آباد (محله ی چاغروندها) است.

آثار لایه‌های تاریخی و دوره‌های رشد شهر خرم آباد را از دیدگاه معماری و شهرسازی می توان به چهار دوره شکل‌گیری هسته‌ی نخستین شهر، دوران صفویه، دوره حکمرانان قاجار و دوره‌ مربوط به پهلوی اول تقسیم کرد که از هرکدام آثار معماری با ارزشی به یادگار مانده است.

حدود ۱۵۰ بنای تاریخی نیز در بروجرد شناسایی شده است.