اماکن دیدنی ایران

بنای از زندیه که در قلب شیراز درخشان است/تصاویر


قاصدک 24

درست در وسط شهر شیراز جاذبه بی نظیری قرار گرفته است که متعلق به دوران زندیه است و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز بشمار می آید.

لست سکند: ارگ کریم خان به دستور کریم خان زند ساخته شد. در دوران زندیان این ارگ محل زندگی پادشاه بود در صورتی که در زمان پهلوی به زندان تبدیل شد.

این ارگ ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و از دیوارهای بسیار بلندی که به ۱۲ متر می رسد، ساخته شده است. نمای این بنا، آجر بوده و در واقع طراحی آن هم مسکونی و هم نظامی است. ارگ کریم خان به شکل یک ذوزنقه ی ناقص است در زمان ساخت، معماران به این نتیجه رسیدند که قسمتی از خاک شمال غربی برای چنین بنای با عظمتی نامناسب است و در صورت ساخت امکان نشست دارد بنابراین تصمیم گرفته شد تا بنا به سمت غرب متمایل شود.

ارگ کریم خان زند

بخش مسکونی ارگ در ضلع شمالی، جنوبی و قرار گرفته است. هر کدام از آنها دارای ۶ اتاق مسکونی و یک ایوان هستند همه ی اتاق ها از داخل به هم وصلند. همه ی اتاق ها و ایوان های با تزیینات خاص آن دوره ومقرنس تزیین شده اند. ارگ کریم خان دارای شاهنشین‌هایی در ضلع‌های مختلف که با کاربردهای متفاوت دارد، یکی شاه‌نشین شمالی که مناسب زمستان است و دیگری شاه‌نشین اصلی که در ضلع غربی واقع شده است و یک حوض بزرگ روبه روی آن قرار دارد و کاربردی تابستانه دارد و شاه‌نشین غربی برای تمام فصول است.

ارگ کریم خان زند