گردشگری و توریسم

دفاع از سلامت با افزایش مشارکت مردم

روزنامه ایران شنبه هشتم آذر در یادداشتی به قلم محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، آورده است: محدودیت‌هایی که البته فقط مخصوص کشور ما هم نیست و هم اکنون با رسیدن فصل سرما مردم بیشتر کشورهای جهان دوباره به قرنطینه رفته‌اند و موضوع شیوع و افزایش مرگ و میرها در همه دنیا دوباره مطرح شده است.

با این حال از همان روزهایی که کرونا آمد تا حالا مسئولان بهداشت و درمان روی دو نکته مهم تأکید داشتند ؛ اول اینکه آنها از مردم خواسته بودند که ماسک بزنند و موضوع مهمتر این بود که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و تا آنجایی که می‌توانند در خانه بمانند. این دو موضوع متأسفانه از سوی مردم خیلی جدی گرفته نشد و ما در هفته‌های اخیر شاهد تجمعات مردم در شهرهای مختلف کشور بودیم. همچنین برخی شهروندان سفر می‌رفتند و میهمانی می‌گرفتند.

همه این موضوعات موجب شد تا جان بسیاری از هموطنان‌مان به‌خطر بیفتد. تا جایی‌ که حالا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که محدودیت‌های بیشتری را برای حفظ سلامتی مردم در نظر بگیرد. پیش‌بینی من این است که تا یک ماه آینده شاهد کاهش بیماری و مرگ و میرها در کل کشور باشیم چرا که این روزها مردم بیشتر از قبل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

آنها فهمیدند برای زندگی سالم و در امان ماندن از کرونا باید بیشتر مراقب یکدیگر باشند و می‌دانند که این بیماری همیاری و همکاری جمعی را می‌خواهد. البته در محدودیت‌های جدید نظارت‌ها هم بیشتر شده و این خودش به اجرای درست محدودیت‌ها کمک می‌کند. با این همه محدودیت‌ها مشکلاتی هم برای زندگی مردم به‌وجود آورده است.

به نظرم این بیماری بیشترین آسیب را به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه و همچنین گردش چرخ اقتصاد کشور زد، چرا که در چند ماه اخیر برخی صنوف آسیب‌های جدی در حوزه‌های اقتصادی دیدند و فکر می‌کنم که بعد از ریشه کن شدن این بیماری دولت باید شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای کسب و کارها در نظر بگیرد.