گردشگری و توریسم

کرونای نقدی بیرون باجه‌های بانکی مازندران

به گزارش ایرنا، محدودیت های دو هفته ای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذر ماه پس از ابلاغ در حالی مورد تبعیت تمامی دستگاه ها و اصناف قرار گرفت که در برخی موارد پس از یک هفته از اجرایی شدن شاهد پیش آمدن مشکلاتی طی اجرای آن هستیم. یکی از دستگاه هایی که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا به عنوان ارائه خدمات ضروری به مردم از این محدودیت های مستثنی شده ، بانک ها بودند ، دستگاهی که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به خاطر زمینه فعالیت و سر و کار داشتن با ارباب رجوع زیاد ، شاهد ابتلا و فوت تعداد بیشتری از کارمندانش در مقایسه با سایر دستگاه ها به استثنای کادر درمان بود.

این امر باعث شده بانکداری با حساسیت های بیشتری ادامه یابد به طوری که در محدودیت های کرونایی جدید ، ممنوعیت حضور بیش از چند نفر همزمان در بانک مورد تاکید قرار گرفت و قرار بود مشتریان به صورت فردی پذیرفته شوند و از سویی تمام پروتکل های بهداشتی تا نهایت توان در بانک ها رعایت می شود اما مشکل پیش آمده در جای دیگری است.

امروز شاهد ایجاد صف مشتریان در بیرون بانک بدون رعایت فاصله اجتماعی و دیگر دستورالعمل ها از جمله استفاده از ماسک هستیم. نقض این پروتکل ها در بیرون بانک های استان از سوی مردم باعث ایجاد نگرانی و دغدغه جدیدی شده که به نظر می رسد باید جدی گرفته شود.

رضا حسینی یکی از لباس فروشان آمل که روز چهارشنبه گذشته برای نقدکردن یک چک در صف مشتریان بیرون بانک بود به خبرنگار ایرنا گفت: از روز نخست اعمال محدودیت ها تابع دستورالعمل بوده ام و مغازه ام را باز نکرده ام و تمامی کارهای بانکی ام را هم حتی المقدور به صورت اینترنتی انجام داده ام ، اما برای نقدکردن چک مشتری امروز ناچار به مراجعه حضوری شده ام که با مقررات جدید الان باید در صف بایستم.
این مشتری که خود ماسک و دستکش داشت از توجه نکردن بقیه افراد در صف که نزدیک او ایستاده بودند گله داشت و افزود : حدود ۳۰ دقیقه است که در صف ایستاده ام و اگر هم بخواهم با بقیه فاصله بگیرم نگران از دست دادن نوبتم هستم.
زهرا زارعی دیگر مشتری صف بانک به خبرنگار ایرنا گفت: برای واریز اجاره منزل مجبور شده ام به بانک مراجعه کنم.
این زن سرپرست خانوار به عدم برخورداری و بلد نبودن استفاده از گوشی هوشمند برای کارهای بانکی اشاره کرد و افزود: برای تمام کارهای بانکی از جمله پرداخت قبض ناچارم به بانک مراجعه کنم و این مراجعه تقریبا ماهانه چندین بار است و اینجا هم چاره ای جز معطلی در صف ندارم.

 رعایت پروتکل‌ها فقط در داخل  

رییس شورای بانک های استان مازندران در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهار داشت: وظیفه بانک رعایت پروتکل های بهداشتی و مدیریت ترافیک مشتریان در داخل بانک ها است و بیرون از محیط مجموعه از مسئولان و کنترل بانک ها خارج است. 

خانعلی رشیدی شلوغی بانک ها و موسسات مالی را ناشی از ازدحام مردم برای اقدام حضوری فعالیت های مالی خودشان توصیف کرد و افزود: با وجود اینکه طبق دستور کارکنان بانک ها به باید یک سوم کاهش یابند، اما به خاطر جلوگیری و کاهش ترافیکی مشتریان در حال حاضر تمامی کارکنان بانک ها به صورت حضوری در شعب انجام وظیفه می کنند.

وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی در بانک های مازندران تا حد مناسبی رعایت می شود، اظهار داشت: با وجود تذکر به مراجعان جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور بر اساس نوبت ، اما متاسفانه مورد توجه مردم قرار نمی گیرد.

مدیر امور شعب بانک ملی مازندران از مراجعه حضوری مشتریان انتقاد کرد و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر پیشرفت مناسبی در بانکداری الکترونیک حاصل شد و اکنون بیش از ۸۵ درصد فعالیت مالی به صورت الکترونیک و مجازی قابل انجام است.

وی همچنین به وجود ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ خودپرداز در ۱۴ بانک دولتی استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بسیاری از فعالیت های مالی غیر مستقیم از جمله عوارض و قبوض به صورت الکترونکی قابل پرداخت است.

رشیدی به برخورداری تمامی بانک های استان از سامانه موبایلی اشاره کرد و گفت : با وجود اینکه موبایل بانک ها بخش وسیعی از خدمات مالی را در خود جای داده است ، اما باز هم شاهد حضور مردم در شعب برای کارهای پیش پا افتاده هستیم.

نمره قبولی بانک‌ها 

قائم مقام ستاد مقابله با ویروس کرونا مازندران با اشاره به اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در بانک های استان نمره قبولی دارد به خبرنگار ایرنا گفت: رعایت مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی حوزه بانک ها به تمامی مراکز مالی از جمله موسسات ، قرض الحسنه ها و صندوق های اعتباری مربوط می شود و باید در تمامی این مراکز رعایت شود.

حسین حسن نژاد افزود: عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بانک ها و مراکز مالی به معنای تخطی از محدودیت ها بوده و با آن برخورد خواهد شد.

وی رعایت پروتکل های کرونایی در بانک ها را مناسب توصیف کرد و افزود: تجمع مردم در بیرون از بانک ها به مسئولیت اجتماعی آنها باز می گردد.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه با گذشت حدود ۹ ماه از شیوع کرونا سرایت آن بر کسی پوشیده نیست ، افزود: بی توجهی به نکات و محدودیت های کرونایی به معنای بی توجهی شهروندان به مسئولیت اجتماعی است.

حسن نژاد مسئولیت اجتماعی شهروندان را نیازمند آگاه سازی و فرهنگ سازی عنوان کرد و افزود: با رفتارهای قهری نمی توان مردم را نسبت به مسئولیت اجتماعی خود مجاب کرد.

وی گفت: انتظار ما این است که هر مازندرانی یک راهنمای بهداشتی و کرونایی باشد و همه مردم شرایط را درک کرده و از ازدحام ، تجمع ، مهمانی و دورهمی خودداری کنند.