گردشگری و توریسم

ممنوعیت سفر مبتلایان کرونا و میزبانی هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه

حالا که دیگر در این روزها به یک ساله شدن ویروس کرونا نزدیک می شویم همه اخبار حول و حوش این ویروس تاج دار می گردد؛ غیر از این که صنعت گردشگری که آسیب های زیادی هم دیده این روزها در همراهی برای نابودی این بیماری قرار گرفته است. بالاخره مسئولان ایران نیز به این نتیجه رسیدند برای کنترل این بیماری باید از سفر بیمار مبتلا به کرونا جلوگیری کرد. و این اتفاق از مسیر درخواست و خواهش از بیمار کرونایی میسر نمی شود مگر اینکه به صورت قانونی از سفر فرد مبتلا به قطار، هواپیما و اتوبوس بین شهری جلوگیری شود.

دستورالعمل ها آمده ولی البته هنوز اجرایی نشده و از طرف دیگر نیز قرار است برخی از هتل ها به نقاهتگاه بیماران کرونایی و یا کادر درمان اختصاص یابد. در این طرح که با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال اجرایی شدن است بیمارانی که دوره سخت بیماری را طی کردند و برای بازگشت به سلامت کامل نیاز به مکانی دارند از این هتل ها استفاده می کنند. 

دولت نیز در این یک سال تلاش کرد در حد توانش کمک هایی به صنعت گردشگری کشور بکند البته در این میان نیز سازمان هایی وجود دارند که حاضر نیستند مصوبات دولت را اجرا کنند.

وزارت گردشگری همچنان منتظر لیست بیماران کرونایی

 درحالی که در راستای ممنوعیت سفر بیماران مبتلا به کرونا قرار بود لیست اسامی این افراد در اختیار وزرات میراث فرهنگی و گردشگری قرار بگیرد تاکنون این اتفاق نیفتاده است و همچنان این نهاد منتظر این لیست است.

 طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افراد مبتلا به کرونا تا دو هفته اجازه سفر ندارند. 

 حرمت الله رفیعی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ جلسه ای با آنها (مسولان وزارت بهداشت) در این خصوص برگزار نشده و هیچ کدام از مراکز فروش بلیط هواپیما و آژانس های هوایی امکان دسترسی به این سایت را ندارند.

حالا معاون گردشگری کشور از ارسال نامه ای به معاون وزارت بهداشت برای دسترسی مراکز فروش بلیط و البته دیگر تاسیسات گردشگری به لیست بیماران کرونایی خبر داد.

تیموری در گفت وگو با ایرنا با اعلام این که وزارت گردشگری تمام تلاشش را برای همکاری با وزارت بهداشت در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور می کند، گفت: باید در تمام سامانه‌های مرکزی ارائه خدمات مسافربری و همچنین درگاه‌های فروش بلیت اینترنتی، پارامترهای مطروحه به ازای هر شخص متقاضی دریافت و استعلام برخط برای فرد انجام شود و چنان‌چه نتیجه استعلام الکترونیکی براساس تاریخ سفر مثبت اعلام شد، خدمتی ارائه نشود.

درک ملت ایران و ایتالیا از یکدیگر در سایه همکاری‌های بین موزه‌ای

یاروسلاو رومانووا، دبیر اول بخش فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران، با بیان این که همکاری‌های پیشین بین موزه‌های ایتالیا و موزه ملی ایران بسیار مثمر ثمر بوده گفت: گسترش همکاری ها باعث افزایش درک هر دو ملت از یکدیگر شده است.

یاروسلاو رومانووا، در دیدار با فریدون بیگلری، معاون فرهنگی موزه ملی ایران در مورد راهکارهای گسترش همکاری های بین موزه ای دیدار و گفت گو کرد و  گسترش همکاری های بین موزه‌ای ایتالیا و موزه ملی را باعث افزایش درک هر دو ملت از یکدیگر خواند.

رومانوا به سابقه طولانی روابط فرهنگی ایران و ایتالیا که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد، اشاره و ابراز امیدواری کرد که این روابط نزدیک، خصوصا در زمینه همکاری بین موزه ای در آینده تدوام یابد.

تشریح جزئیات مزایده ۵۴ مجموعه تاریخی و فرهنگی

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۵۴ مجموعه تاریخی را در ۲۵ استان به منظور احیاء، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشت.

تمام واجدان صلاحیت و درخواست‌کنندگان دعوت می­شود از تاریخ نشر آگهی، اسناد مزایده را از دبیرخانه­ کمیسیون مزایده­ی صندوق احیا به نشانی تهران- میدان بهارستان- خیابان اکباتان  عمارت مسعودیه ساختمان صندوق احیاء و شماره تلفن ۱۷- ۳۳۹۹۲۰۱۶-۰۲۱ یا پایگاه اینترنتی صندوق احیاء و یا پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات دریافت نموده و حداکثر تا ساعت ۱۶ روز ­دوشنبه مورخ هفده آذرماه جاری مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به تحویل پاکت­ ها به دبیرخانه اقدام نموده و رسید دریافت نمایند .

مرمت قدیمی‌ترین ساعت شهر تهران آغاز شد

نصراله آبادیان  شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: مرمت قدیمی ترین ساعت شهری تهران در مسجد مشیر الدوله که ۷۰ سال پیش از کار افتاده بود، آغاز شد.

وی  افزود: اداره زیباسازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست در راستای انجام برنامه های حفظ و مرمت بافت تاریخی که با هدف نگهداری اماکن واجد ارزش میراثی و تاریخی  تدوین شده است؛ اقدام به مرمت ساعت و جداره مسجد و مدرسه علمیه مشیرالسلطنه کرده است.

وی اظهارداشت: مرمت ساعت و جداره این مسجد که پس از انجام مکاتبات با اتحادیه ساعت سازان  و نیز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای معرفی خبره ترین افراد در ساخت و مرمت مساجد قدیمی و تعمیرکاران ساعت از هفته گذشته آغاز شده است؛ تا اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

شهردار منطقه ۱۱ گفت: با توجه به فرسودگی ساعت این مسجد که بیش از ۱۲۰ سال از عمر آن می گذرد؛ مرمت آن از پیچیده ترین و سخت ترین کار بین ساعت های قدیمی موجود در کشور است.

آیین آذرگان زرتشتیان یزد به صورت مجازی برگزار شد

آذرگان از آیین‌های ماهانه زرتشتیان که همه ساله در روز نهم هر ماه زرتشتی (سوم آذرماه) برگزار می‌شود امسال به علت شیوع کرونا لغو و به صورت مجازی برپا شد.

منوچهر ارغوانی رییس انجمن « همازور» زرتشتیان یزد گفت: آیین آذرگان از مراسم های ماهانه زرتشتیان است که روز نهم هر ماه زرتشتی که “آذر” یا “اَتر” نام دارد و روز آذر و ماه آذر با هم برابر می شود برگزار می شود.

ارغوانی افزود: آذر، ایزد ِویژه همه آتش هاست و از احترام ویژه ای نسبت به سایر آخشیج ها (عناصر) برخوردار می باشد و «جشن آذرگان» جشنی دیگر از جشن های آتش در گرامیداشت این آخشیج و ایزد منسوب به آن است.

به گفته وی مردم این روز را با شادی و شادمانی و پایکوبی و نیایش و فرآوری خوراک های ویژه و «آفرینگان خوانی» برگزار می کنند.

اثر ثبت جهانی بند میزان در شوشتر آسیبی ندیده است

 محمدرضا بهادری مدیر پایگاه سازه های آبی شوشتر گفت: افزایش دبی رودخانه کارون در روزهای گذشته به سازه ثبت جهانی بند میزان آسیبی وارد نکرده است . سازه این اثر تاریخی به شکلی طراحی شده که ورود آب به مجموعه آبشارها و بند گرگر را کنترل کند . وقتی این اثر زیر آب می‌رود در واقع کارکرد هیدرولیکی خود را انجام می دهد.

مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: سیلاب های بالادست باعث شده  مقداری نخاله و زباله در دهانه های ورودی این اثر انباشت شود که بعداز پایان بارندگی و تثبیت دبی رودخانه ، توسط تیم های فنی و اجرایی پاکسازی می شود .

آپارتمان‌سازی در کمین خانه‌های تاریخی نیوساید اهواز

 نیوساید یکی از مناطق قدیمی اهواز که به ثبت ملی فهرست آثار میراث فرهنگی نیز رسیده است ، به تازگی با ساخت و ساز از سوی برخی مالکان در این منطقه، روبه رو شده و به نظر می‌رسد آپارتمان‌سازی در کمین این خانه‌های تاریخی نشسته‌ است.

 دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از اینکه خانه‌های ثبت ملی نیوساید اهواز جای خود را به آپارتمان سازی و برج‌سازی نه چندان جذاب بدهد نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

بافت قدیمی نیوساید از طریق شورای ثبت اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و تایید شورای عالی ثبت سازمان متبوع به دلیل شان ملی (برخورداری از ویژگی‎ منحصر به فرد تاریخ پیدایش نفت در ایران) واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی قرار گرفت و براساس ماده‎‌ واحده قانون ثبت در فهرست آثار ملی مصوب ۱۳۵۲و بند ۶ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

تعداد ۱۵۰ واحد مسکونی منازل شرکت لوله‎سازی واقع در بافت تاریخی نیوساید اهواز چند سال پیش، بدون اطلاع و اخذ مجوز لازم از اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، به بخش خصوصی واگذار شد.

 اکنون با گذشت چند سال از این موضوع دوستداران میراث فرهنگی و فعالان فرهنگی خبر از تعرضاتی به این بافت واجد ارزش آن هم در منازل موسوم به منازل لوله سازی خبر می‌دهند.

 هفت موزه جدید در کیش احداث می شود

سعید پورعلی معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از ساخت هفت موزه جدید در کیش خبر داد.

سعید پورعلی اظهار داشت: توجه به موضوع مردم شناسی و بوم شناسی، گشایش خانه بومیان و تک بادگیر، ثبت چند اثر تاریخی نظیر بازار قدیمی معروف به فرانسه و آغاز بازسازی آنها و ساخت ۷ موزه جدید در کیش در حال اجراست. کاخ شماره ۱ و کاخ شماره ۲ از جمله این طرح هاست که از طریق معاونت گردشگری در حال پیگیری و اجراست.

پورعلی در خصوص تغییر کاربری موزه خلیج فارس به پارک موضوعی علمی -تفریحی نیز گفت: با توجه به تمرکز جمعیتی کیش در بخش شمال شرقی جزیره، مراجعان به موزه هنر در بخش غربی جزیره بسیار کم بود و این موضوع دلیل اصلی تغییر رویکرد سازمان برای فعالیت این سازه بزرگ و ارزشمند شد.

حریم پل خواجو اصفهان در کمند ساخت و سازهای غیرقانونی

یک اسکلت ساختمانی به تازگی در حریم منظری پل خواجو، یکی از بی‌بدیل‌ترین پل‌های تاریخی ایران برافراشته شده است، این بنا که درست در کریدور دید این پل عصر صفوی قد علم کرده به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، دهن‌کجی دیگر به آثار شاخص معماری شهرموزه اصفهان است.

 ارتفاع بناها در حریم منظری پل‌های تاریخی اصفهان ۱۲ متر است، پیشتر این ارتفاع را یک ساختمان در حریم پل مارنان شکست و حالا ساختمانی که تیرماه سال گذشته پروانه دریافت کرده، در کریدور دید پل خواجو، این اثر یگانه معماری ایران را تحت شعاع قرار داده است.

رعایت خط آسمان و ارتفاع مشخص و تعیین شده در حریم آثار تاریخی از الزامات و بایسته‌هایی است که باید رعایت شود، در غیر این صورت منظر آثار میراث فرهنگی مخدوش و یا کور می‌شود، سنگ بنایی که کج گذاشته شد، تا ثریا کج می‌رود؛  این حکایت بلندمرتبه‌سازی در حریم آثار تاریخی اصفهان است که هر سال برگی بر دفتر آن افزوده می‌شود و آن را به اتفاقی معمول برای آثار تاریخی و شاخص اصفهان تبدل کرده است.

ناصر طاهری معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان درباره ساختمانی که منظر خواجو  را مخدوش کرد،گفت: یگان حفاظت را برای بررسی به محل مورد نظر فرستادیم اما مالک مجوزی از میراث فرهنگی به ما نشان نداد، دو بار هم با شهرداری منطقه مکاتبه کردیم که ماجرا از چه قرار است اما هیچ جوابی به ما داده نشد. به گفته طاهری در اسناد و مدارک میراث فرهنگی هم مجوزی برای این ساختمان داده نشده است.

کسادی بازار صنایع دستی حصیری بافق در روزهای جولان ویروس کرونا

 حصیربافی از صنایع دستی بافق است و تعداد قابل توجهی از مردان و زنان هنرمند این شهرستان با فعالیت در این رشته، منبع درآمدی را برای خود ایجاد کرده‌اند اما این روزها جولان ویروس کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها، بازار محصولات آنان را نیز از رونق انداخته است.

بیش از ۸۵ درصد حصیربافان بافق را زنان که عمدتا سرپرست خانوار هستند، دختران و کودکانی تشکیل می‌دهد که به صورت انفرادی در خانه‌هایشان به تولید و خلق آثار هنری گوناگون از حصیر مشغولند، این هنرمندان صنایع‌دستی که عمدتا از قشر آسیب پذیر جامعه هستند، در این روزهای کرونایی چشم انتظار حمایت و اقدامات دولت برای جبران خسارت‌ ناشی از کسادی بازار محصولات خود هستند. 

بیشتر صنایع دستی شهرستان بافق خصوصا حصیربافی در دوره شیوع کرونا در ۹ ماه اخیر و برقراری قرنطینه خانگی با جهش تولید روبرو شده، اما در این میان به دلیل نبود بازار فروش و مشتری برای محصولات، فعالان این عرصه این روزها را به امید حمایت دولت و شکوفایی اقتصاد پساکرونا سپری می کنند.

برپایی نمایشگاه‌ های ملی و بازارچه‌های محلی عرضه صنایع دستی و یا مراکز فروش ثابت، از راه‌هایی بود که فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی در دوران قبل از کرونا محصولات خود را به فروش می‌رساندند، اما این روزها از نمایشگاه، غرفه و بازارچه خبری نیست و همه جا تعطیل شده است.

ابهام فعالیت اقامتگاه‌های گردشگری مازندران در محدودیت‌های کرونایی

 طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در حالی از اول آذر همزمان با سراسر کشور در مازندران به اجرا درآمده است که فعالیت مراکز اقامتی و گردشگری استان با نصف ظرفیت همچنان پا بر جا مانده و این پرسش را ایجاد کرده است که این مراکز قرار است به چه کسانی خدمات ارائه دهند؟

ابهام در فعالیت این واحدها سبب شد تا رییس شورای شهر تهران هم اعلام کند که باز بودن مجموعه های اقامتی و گردشگری در استان های شمالی ، پایتخت‌نشینان را برای سفر به این استان ها تشویق می کند .

گذشته از اظهار نظر رییس شورای شهر تهران و اینکه چگونه استان تهران با وجود محدودیت ها اجازه خروج بومیان خود را می دهد ، این پرسش برای شهروندان مازندرانی هم مطرح است که چرا با وجود ممنوعیت ورود و تردد غیربومیان در داخل استان همچنان مجموعه های گردشگری استان به فعالیت خود ادامه می دهند.

چه سازمان‌هایی مصوبه ستاد مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند؟

در حالی که دولت در راستای حمایت از آسیب‌های ناشی از کرونا برای صنعت گردشگری چند مصوبه صادر کرده برخی از سازمان ها در اجرای این قوانین ایستادگی می‌کنند.

 با وجود بخشنامه‌های معاون اقتصادی رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی درباره امهال اقساط تسهیلات بانکی فعالان گردشگری تا پایان سال ۱۳۹۹، همچنان بسیاری از بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا خودداری کرده و حتی وجود چنین دستوری را انکار می‌کنند و اقساط بانکی فعالان گردشگری را مشمول جریمه کرده‌اند. سازمان امور مالیانی جریمه ۱۰ درصدی و تامین اجتماعی جریمه ۲ درصدی می گیرد.

ولی تیموری معاون گردشگری کشور روز گذشته گفت: همکاری نکردن وزارت نیرو، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی در اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا، در جلسه کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا مطرح و ابهام نماینده بانک مرکزی نیز رفع شد. قرار است بانک مرکزی موضوع امهال اقساط تسهیلات دریافتی فعالان گردشگری را به مدیران عامل بانک‌ها و شعبه‌های آن‌ها در استان‌ها دوباره و سریع ابلاغ کند. بنابراین دیگر لازم نیست فعالان گردشگری برای پرداخت اقساط به بانک‌ها مراجعه کنند.

سند توسعه گردشگری امکان مطالبه از دستگاه‌های اجرایی کشور را دارد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پیرو ابلاغ احکام و قوانین سند راهبردی توسعه گردشگری از سوی هیات دولت و با هدف رشد و توسعه صنعت گردشگری کشور، از همه دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری خواهیم داشت.

 تیموری با بیان این که سند را به عنوان یکی از مهمترین اسناد فرادست در حوزه گردشگری است و گفت: بخش احکام مندرج در سند توسعه گردشگری ماهیت اجرایی و عملیاتی دارد و به روش آسیب‌شناسی و حل مسأله تنظیم شده و با کمک دستگاه‌های دیگر باید اجرایی شود.  
وی با یادآوری اینکه سند توسعه گردشگری مصوب هیات دولت بوده و اجرای آن تکلیف همه دستگاه‌های اجرایی است افزود: استانداران کشور باید همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشند و با توجه به اینکه هر یک از احکام سند توسعه گردشگری اکنون حکم بالادستی را دارند؛ لذا از همه دستگاه‌های اجرایی کشور مطالبه‌گری شود.
معاون گردشگری همچنین با بیان اینکه راهبردهای هفتگانه مندرج در سند باید در قالب طرح‌های جامع استانی پیاده‌سازی شوند؛ از ادارات کل استان‌ها به عنوان مجری اینگونه طرح‌ها خواست در حین اجرا از ظرفیت بدنه کارشناسی استان استفاده کنند؛ بنحوی که هر استان با تدوین طرح جامع استانی، ظرفیت نیروی انسانی خود را نیز از طریق تجربه‌اندوزی در کنار مشاوران منتخب برای طرح جامع ارتقاء دهد. حسب دستور وزیر تدوین طرح جامع توسعه گردشگری استان‌ها در اولویت اوّل کارهای ادارات کل استانی باید قرار گیرد.
 بنا به گفته معاون گردشگری سازوکار اجرایی مفاد سند راهبردی در بخش هشتم آن آورده شده و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف به نظارت و تحقق آن خواهد بود.

صدور ویزای الکترونیکی روسیه برای ایران از فوریه سال ۲۰۲۱

 لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در دیدار با علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: از ماه فوریه سال ۲۰۲۱ در کشور روسیه ویزای الکترونیکی صادر می شود ایران هم جزء کشورهایی است که برای آن‌ها این ویزا صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا از میراث آریا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در دیدار با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: با پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای توسعه گردشگری میان دو کشور موافق هستم، ایرانی‌ها آشنایی خوبی با روسیه دارند، در سال ۲۰۱۸ جام جهانی فوتبال که در این کشور برگزار شد، تعداد زیادی از گردشگران و هوادارن فوتبال ایران در آنجا حضور داشتند و از شهرهای مختلف روسیه بازدید کردند.»

سفیر روسیه در تهران با ابراز امیدواری از گسترش و توسعه گردشگری میان روسیه و ایران بعد از مهار کرونا گفت: از ماه فوریه سال ۲۰۲۱ در کشور روسیه ویزای الکترونیکی صادر می شود ایران هم جزء کشورهایی است که برای آن‌ها این ویزا صادر می‌شود.متأسفانه به همه گیری ویروس کرونا برخورد کردیم؛ قصد داشتیم همان نشستی را که با فعالان بخش خصوصی و گردشگری چین در قالب نشست بی تو بی برگزار کردیم در این کشور نیز اجرا کنیم تا موسسات خدمات گردشگری بین دو کشور با هم بیشتر آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

تعداد گردشگران ایرانی به روسیه افزایش یابد

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مردم ایران، کشور روسیه را دوست دارند و علاقه‌مند هستند به این کشور سفر کنند، بنابراین تعداد زیادی از گردشگران ایرانی که به اروپا سفر می‌کنند، می‌توانند به روسیه نیز سفر کنند، علاقه‌مند هستیم تعداد گردشگران ایرانی به روسیه افزایش پیدا کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شیوع ویروس کرونا برنامه‌ها و طرح های گردشگری را محدود کرد، قصد داشتیم مانند چین با هیاتی ۴۰ نفری به روسیه سفر کنیم و یک نمایشگاه صنایع‌دستی در آن کشور برگزار کنیم و به مدت چند شب برنامه شب‌های ایرانی را اجرا کنیم تا موسسات خدمات مسافرتی روسیه و ایران با فضای گردشگری ایران و روسیه آشنا شوند.

وی به فاصله نزدیک جغرافیایی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم بعد از کرونا گردشگران دو کشور به مقاصد ایران و روسیه سفر کنند، به همین منظور برنامه های ویژه‌ای در توسعه گردشگری تدارک دیدیم، با انجام این کار آمارهای گردشگری بین دو کشور را می‌توان افزایش داد.

مونسان لغو روادید گروهی را در زمینه توسعه گردشگری بسیار موثر دانست و اظهار داشت: برای توسعه گردشگری دو موضوع مهم است یکی لغو روادید گروهی و دیگری پرواز مستقیم که ما با روسیه هر دو موضوع را انجام داده ایم که با کمک دو کشور توسعه گردشگری تحقق پیدا خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: کرونا از بین برود برای اجرای برنامه و برگزاری نشست بزرگی با فعالان بخش خصوصی و گردشگری این کشور به روسیه سفر می کنیم.