گردشگری و توریسم

١۴هزار قطعه انواع پرنده بومی و مهاجر در تالاب‌های نقده فرود آمدند

اکبر محمدیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار قطعه از این تعداد پرنده مهاجر و ١٠ هزار انواع پرونده بومی هستند.

وی ادامه داد: در این فصل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی نظیر، قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از مناطق شمال برای تغذیه و زمستان‌گذرانی به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب‌های نقده از اکوسیستم‌های کم‌نظیر آبی کشور به ویژه برای مهاجرت فصلی گونه‌های مختلف پرندگان و تخم‌گذاری و جوجه‌آوری آنها محسوب می‌شود و سالانه شاهد کوچ انواع پرندگان است.

محمدیان اضافه کرد: با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی به تدریج پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شده  تا اوایل زمستان در تالاب‌های این شهرستان ماندگار خواهند بود.

وی اظهار داشت: از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های این شهرستان وجود منابع غذایی، امنیت کامل با احداث ۲ پاسگاه منابع طبیعی و احیای دریاچه ارومیه است که کمک شایانی برای حضور و تخم‌گذاری پرندگان بومی و مهاجر کرده است.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان افزود: هم اکنون علاوه بر پرندگان مهاجر، بیش از ۱۳ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید است،

به گزارش ایرنا، نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های “درگه‌سنگی”، “حسنلو” و “یادگارلو” جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.