گردشگری و توریسم

تردد در محورهای کردستان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است

دانش زندی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در محورهای دیواندره‌ – سقز، سقز – بانه، سقز – بوکان، بانه – سردشت، ایرانخواه به تکاب و دیواندره به بیجار بارش برف گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین محورهای سنندج‌ به همدان، سنندج – کامیاران، سنندج – مریوان شاهد بارش برف و باران است البته تراکم بارش برف در گردنه‌ها و ارتفاعات این مسیرها بیشتر است.

زندی افزود: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، بارش برف و باران در استان تا دوشنبه آینده ادامه دارد لذا توصیه می‌شود رانندگان قبل از سفر برای کسب اطلاعات راه‌ها با سامانه ۱۴۱ از طریق پیامک، تماس تلفنی و سایت اینترنتی و نرم افزار موبایلی تماس بگیرند.

طرح زمستانی راهداری همه ساله از ۱۵ آبان در سراسر کشور شروع می‌شود اما در کردستان به علت برفگیر بودن و داشتن گردنه‌های متعدد این طرح به صورت غیر رسمی زودتر از موعد آغاز شد.

در طرح زمستانی سال گذشته  ۴۷۵ راهدار کردستان به صورت آماده باش و ۲۴ ساعت در خدمت مسافران هستند. راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.

همچنین جاده های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.