گردشگری و توریسم

نبود حریم ‌معنوی در ساخت خانه عامل فروپاشی خانواده در غرب است

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی کشوری شامگاه روز سه‌شنبه در نشست تخصصی تبیین اجمالی مقررات فقهی ساختمان در مقایسه با مقررات ملی ۲۲گانه ساختمان که به صورت وبینار توسط بسیج استادان دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی کاشان برگزار شد، افزود: اسلام برخلاف اصول جهان غرب در طراحی و ساخت خانه و ساختمان، روایت‌های زیادی در مورد جانمایی و تنظیم روابط انسانی دارد.

وی با بیان اینکه همسایگی در حالی به توصیه اخلاقی صرف تبدیل شده که اساس آن، سکونت است تصریح کرد: اگر کسی بخواهد به نام علم، تجربه بشری و روش تحقیق، مساله تنظیم روابط انسانی را از ساختمان حذف کند، سکونت، راحتی و آسایش را حذف کرده است.

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام تاکید شده که ساختمان در شرف، سعادت، روابط انسانی و تحکیم نظام خانواده نقش مهمی دارد و در این راستا نقشه راه نیز تهیه و تبیین شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در بخش دیگری اظهارداشت: اگر خانه از نعمت حیاط محروم شود به طور تقریبی همه کارکردهای ساختمان از بین می‌رود.

کشوری افزود: اگر تغییر هویت ساختمان به طور جدی و بر اساس تاکیدهای اسلامی دنبال شود، مسائل گوناگونی از جمله موضوع تربیت کودکان، سلامت و بهبود معیشت هم رفع خواهد شد.

وی گفت: توجه به مقررات فقهی ساختمان از زیرشاخه‌های فقه‌البیان و بر اساس آیات و روایات و مبتنی بر ۱۶ استدلال عقلی در این باب است و تاکید می‌شود که در قالب نظام مقایسه، مقررات ۲۲گانه ملی ساختمان مورد نقد قرار گیرد.

وی افزود: مقررات فقهی تلاش می‌کند با طرح ۹ موضوع محوری، این موضوع را از ۹ محور و منظر متفاوت مقایسه تطبیقی کرده و آثار و پیامدهای هر یک از این قوانین را در بروز چالش‌ها و ناهنجاری‌های جامعه تحلیل کند.

حجت الاسلام کشوری تصریح کرد: اجرای مقررات فقهی ساختمان سرآغاز تحولات چهره دوم انقلاب به نفع مردم و حل مشکلاتی است که غرب و استکبار جهانی سرراه مردم قرار داده است.

وی ادامه داد: تلاش شده که مجموعه مقررات فقهی ساختمان بر پایه قواعد فقه‌البیان تنظیم و اقدامی اجتهادی، استنباطی و قابل تفاهمی انجام شود.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.