اماکن دیدنی ایران

برای دو خانه قرینه خیابان جمهوری چه خوابی دیده‌اند؟

ایسنا: تزیینات بنا، پنجره‌ها و هر چیزی که چشم را در نگاه نخست به سمت خود جلب می‌کند، قرینه یکدیگرند؛ در میانه‌های خیابان جمهوری نبش بن‌بست صداقت. حتی مدتی است نصب داربست برای جلوگیری از ریزش ناگهانی جداره‌های خانه هم نصیب هر دو بنا شده است، اما مشخص نیست چه خوابی برای این دو خانه قدیمی دیده‌اند؟

معماری قرینه

بیش از یک سال از نصب داربست و توری مشبکی‌شکل زیرِ پای خانه شرقی بن‌بست صداقت می‌گذرد، خانه‌ای که چهارچوب یکی از پنجره‌های طبقه دومش در آن زمان نخست سست شد و به مرور شروع به ریزش کرد، اما نه تنها آستینی برای نجاتش بالا نرفت بلکه راه برای ریزش کامل آن مهیا شد، در شرایطی که هر بارش باران و برف به تخریب زودتر آن کمک کرد.

از نشانه‌های باقی‌مانده در بن‌بست و دو خانه قرارگرفته درست روبه‌روی یکدیگر مشخص است که یکی هنوز در گذشته سیر می‌کند، هر چند ساکنی ندارد، اما دست کم مغازه‌های زیر خانه در نبش خیابان جمهوری تلاش کرده‌اند برای آوار نشدن خانه روی سر عابران داربستی نصب کرده و شبکه‌ای توری بین دو اتاق در دو طرف خانه نصب کنند.

خانه شرقی بن‌بست که حالا بیشترین آسیب‌ها را دیده هنوز مانند گذشته باقی است، هر چند وجود تیرآهن‌های زردرنگ در داخل حیاط بنا از انجام اقداماتی در این بنای قدیمی خبر می‌دهد، اما دست کم به نظر می‌رسد مساحت بنای ساخته‌شده در زمین آن هنوز باقی است و تا بن‌بست بعدی ادامه دارد. اما بنای خانه غربی در بن‌بست صداقت با وجود این که در حال حاضر سرپاست، اما اگر مانند سازه‌اش قرینه بوده باشد، بخشی از خانه در گذشته تخریب شده و نیمی از آن را سازه جدیدی پر کرده است.

یکی از کاسبان محله که مغازه‌اش درست زیر بخش آسیب‌دیده ملک قرار گرفته، می‌گوید که مالک خانه در کشور نیست که بداند چه بلایی بر سر ملکش آمده است.

او حتی از حضور سرایدار جدیدی در این خانه حرف می‌زند که هنوز با راه‌های جدید بنا هم آشنایی ندارد.

سرایدار خانه جوابگوی زنگِ تنها در باقی‌مانده در بن‌بست نیست و خبرنگار ما هر چقدر سراغ قدیمی‌ترهای محله را  می‌گیرد به دلیل شرایط این روزهای کرونا در کشور با کمتر کسی مواجه می‌شود.

اما این که این دو بنای قدیمی توسط کارشناسان میراث فرهنگی تهران شناسایی شده باشند یا در فهرست آثار واجد ارزش تهران ثبت شده باشند، نکته‌هایی است که باید متولیان میراث فرهنگی تهران به آن‌ها پاسخ دهند؛ کارشناسانی که در طول چند روز گذشته خبرنگار ما نتوانست با آن‌ها ارتباط برقرار کند.