گردشگری و توریسم

خدمات بسیج مرهم درد و رنج ترکمن‌های سیل‌زده گلستان

اولین گروه بسیجیان داوطلب فقط چند ساعت پس از سیل وارد مناطق آسیب دیده گلستان شده و با دست خالی اقدام به تخلیه اسباب و اثاثیه منازل سیل زده، خارج کردن مردم به خصوص کودکان و زنان و سالمندان از مناطق خطر و پیدا کردن راه خروج آب از خانه ها کردند.

پس از آن گروه گروه بسیجیان شهرهای گلستان و استان های همجوار وارد مناطق سیل زده شده و تلاش گسترده برای کمک به آسیب دیدگان گمیشان و آق قلا را آغاز کردند.

صدور پیام رهبر معظم انقلاب برای گسیل امکانات به مناطق سیل زده گلستان، حجت را بر بسیجیان تمام کرد و پس از آن گروه های مختلف بسیجی حتی از جنوبی ترین استان ها وارد گمیشان و آق قلا شده و به خدمت رسانی مشغول شدند.

کمک به آسیب دیدگان سیل گلستان اگرچه از تخلیه آب خانه ها آغاز شد اما با اعلام اتمام امدادرسانی به پایان نرسید و ردپای گروه های مختلف بسیجی در مرمت و نوسازی خانه های سیل زده حتی تا هفته های گذشته هم به وضوح مشاهده شد.

مردم آق قلا و گمیشان با وجود گذشت بیش از یکسال، صحنه هایی حضور بسیجیان و کمک آن ها برای پخت و توزیع غذای گرم، توزیع لباس و مایحتاج اولیه، پاکسازی منازل و جوی آب از لجن و رسوب ناشی از سیل، ارئه خدمات پزشکی، فرهنگی، تهیه و توزیع نوشت افزار، تهیه جهیزیه برای نوعروسان و صدها خدمت دیگر را از یاد نخواهند برد.

هر چند برای اثبات اثر بخشی و نقش آفرینی‌ بسیج در مهار و کاهش اثرات سیل گلستان به ویژه در آق قلا و گمیشان هزاران ساعات فیلم و عکس موجود است اما حضور میدانی بسیج در مناطق سیل زده موجب شد این خدمات بر ذهن مردم منطقه نقش ابدی ببندد.

امام جمعه اهل سنت در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک هفته بسیج گفت: سال گذشته گمیشان، گرفتار سیل گسترده با خسارت های فراوان بود اما حضور گروه های بسیجی در اولین ساعات وقوع این حادثه قهری، دلگرمی بزرگ برای ترکمن های سیل زده شد.

حاج آخوند امان‌گلدی حنفی اظهار داشت: با مجاهدت‌ فرزندان شیعه و اهل سنت گلستان، نام بسیج با رایحه خوش رفع محرومیت، حفظ وحدت و ایجاد امنیت عجین شده که این ثمرات جز با ولایت‌مداری بسیجیان، مدیریت هوشمندانه فرماندهان و برکت خون شهدا قابل تحقق نبود.

وی به نقش بسیجیان در مهار کرونا اشاره کرد و افزود : بی تردید نقش بسیج در جذب و سازماندهی نیروهای جهادی برای خدمت به مردم و محرومان بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت :بسیج به عنوان بزرگترین تشکل اسلامی در جهان، نیرویی مکمل و اثرگذار است که مصداق آن را در بزنگاه های مختلف قابل مشاهده است.

بسیج مستضعفان با فرمان امام خمینی (ره) در پنج آذر سال ۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

 گمیشان با ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی گلستان واقع است و بیشتر ساکنان آن را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند

بارش‌های شدید و رگباری باران در روزهای پایانی سال گذشته و طغیان رودخانه‌ها و سرریز شدن سدهای بوستان در کلاله، گلستان واقع در ۱۵ کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و وشمگیر در آق قلا منجر به آبگرفتگی شهر و روستاهای گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان شد و خسارت زیادی به زیرساخت از جمله راه‌های ارتباطی این مناطق وارد کرد.