گردشگری و توریسم

خطر شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان اردبیل جدی است

به گزارش ایرنا، دکتر بهلول تکلوی روز یکشنبه با بیان اینکه این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان  رصد می‌شود، افزود: با توجه به شیوع بیماری در کشورهای روسیه، قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضروری است.

وی از آماده‌باش این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و بیان کرد: با اینکه تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده اما در صورت شیوع با طغیان مواجه خواهیم شد.

او با بیان اینکه اکیپ های بیماری یاب دامپزشکی با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی به صورت شبانه روز عملیات رصد و پایش بیماری را انجام می دهند، اظهار داشت: در این راستا امسال تاکنون ۹ هزار و ۴۳۵ مورد نمونه برداری از فارمهای صنعتی طیور استان انجام و به آزمایشگاه های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

او اضافه کرد: استان اردبیل به دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای فارمهای پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور جمهوری آذربایجان، وجود تالاب ها و زیستگاههای طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان منطقه به نگهداری از طیور در منازل به روش بومی و سنتی شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از صاحبان و فعالان صنعت پرورش طیور خواست با افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری را معمول داشته و با همکاری مستمر و تنگاتنگ با دامپزشکی توصیه های کارشناسان این اداره کل را مد نظر قرار دهند.

تکلوی از توزیع ۹۹ میلیون و ۳۵۱ هزارو ۱۳۱ دز واکسن طیور از در سال جاری  در استان اردبیل خبر داد و گفت: این واکسنها برای پیشگیری از از بیماریهای مختلف و واگیردار طیور در بین فارمهای پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

وی با بیان اینکه اینکه واکسیناسیون به موقع، رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای و مدیریت مناسب در طول دوره پرورش نقش عمده ای در کنترل بیماریهای طیور دارد، افزود: تنظیم برنامه واکسیناسیون واحدها بر اساس شرایط بهداشتی، قرنطینه ای و نظارت دقیق بر فرایند واکسیناسیون در ایمن سازی جمعیت طیور نقش مهمی دارد.

وی اظهار داشت: این اداره کل به صورت شبانه‌روزی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ در استان داشته و شهروندان می‌توانند گوشت مرغ مورد مصرف خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از مصرف آن اطمینان حاصل نمایند.