گردشگری و توریسم

آبرسانی به روستاهای نوار مرزی، دستاورد دولت تدبیر و امید در آبادان

به گزارش ایرنا عزم دولت تدبیر و امید برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله آب آشامیدنی سالم نقش مهمی در ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی و تامین سلامت آنان در نوار مرزی اروندرود است.

بسیاری از روستاهای بخش مرکزی و بخش اروندکنار پس از بازگشت روستاییان بعد از جنگ تحمیلی در حوزه آب آشامیدنی مشکلاتی داشتند و تامین آب در این روستاها به صورت سهمیه‌بندی و یابا تانکر انجام می‌شد که با در نظر گرفتن تمهیداتی از سوی دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو این مشکل به حداقل رسیده است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد تلاش دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های توسعه آب روستایی در قالب مجتمع‌های بزرگ آبرسانی و یا به صورت تک روستایی بی‌وقفه و یا احداث آب شیرین‌کن در حال اجراست.

به رغم تمام مشکلات اقتصادی و محدودیت اعتباری،  با مقایسه آمار موجود در بخش‌های مختلف بویژه اجرای شبکه‌های آبرسانی روستایی، می‌توان دریافت که در طول فعالیت دولت‌ تدبیر و امید کارهای ارزشمندی در این بخش در آبادان انجام شده است.  

یکی از ساکنان روستای ابوفلفل به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا تا سال گذشته با مشکل کم آبی مواجه بود که اکنون با کمک دولت این مشکل به حداقل رسیده است.

سید وهاب موسوی اظهار داشت: در حال حاضر اهالی روستا از نعمت آب بهره‌مند هستند که تمام این فعالیت‌ها بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در دولت تدبیر و امید انجام شده است. 

یکی از ساکنان دهستان منیوحی آبادان نیز گفت: در چند سال گذشته این دهستان با معضلکم آبی و یا بی آبی مواجه بود ولی در یک سال اخیر با اجرا و تاسیس شبکه‌های آبرسانی این مشکل برطرف شده است.

حسین خلفیان اظهار داشت: کمبود آب در طول روز به شدت زندگی را بر ساکنان این بخش سخت کرده بود ولی با تدابیر دولت تدبیر و امید اکنون زندگی در این روستاهای این دهستان از نعمت بزرگی بنام آب در جریان است.

اجرای ۴۳ کیلومتر شبکه توزیع آب به روستاهای آبادان

مدیر شبکه آبفا منطقه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۷۹ روستای آبادان زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند که در تمامی این روستاها دسترسی به آب فراهم است.

مصطفی مهرانفر اظهار داشت: در یک سال اخیر ۴۳ کیومتر شبکه توزیع آب به ۱۴ روستا با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال انجام شد ضمن اینکه ۱۱ کیلومتر خط انتقال آب برای افزایش کمی و کیفی آب در روستاهای بخش مرکزی آبادان در دست اجرا است.

وی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی در دست احداث آبادان گفت: مخزن جدید تصفیه‌خانه شهر چوئبده با ظرفیت روازنه هفت هزار متر مکعب آبرسانی تا یک ماه آینده وارد مدار خواهد شد ضمن اینکه پروژه آب شیرین‌کن اروندکنار به ۸۰ درصدپیشرفت فیزیکی رسیده که فاز نخست آن با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روزهای آینده وارد مدار خواهد شد.

مدیر شبکه آبفا آبادان افزود: همچنین احداث تاسیسات تقویت فشار آب در بخش منیوحی به پیشرفت ۵۶ درصدی رسیده که با تزریق اعتبارات لازم این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهرانفر بیان کرد: با اجرای ۹ کیلومتر خط انتقال آب برای آبرسانی طرح غدیر اکثر روستاهای شهرستان آبادان از آب با کیفیت استفاده می‌کنند.

وی افزود: شاخص بهره‌مندی روستانشینان آبادان از آب سالم و بهداشتی تا پیش از اقدامات دولت تدبیر و امید ۷۶ درصد بود اما در ۲ سال اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر شبکه آب آبادان گفت: از ۶ ماه آینده آب مورد نیاز شهرستان آبادان از سد دز تامین خواهد شد که با اجرایی شدن آن به لحاظ کیفی بسیار مطلوب‌تر خواهد شد و دیگر نیازی به تصفیه ندارد و این آب نیز به روستاهای شهرستان انتقال داده خواهد شد.