اخبار گردشگری

آژانس ‌های مسافرتی و هتل ‌ها تعطیل شدند؟

همزمان با اجرای طرح محدودیت ‌های جدید کرونا به مدت دو هفته و تعطیلی برخی مشاغل، آژانس ‌های مسافرتی و هتل ‌ها اعلام کرده ‌اند با ظرفیت کمتر به ارائه خدمات می ‌پردازند و تعطیل نخواهند بود.

همزمان با اجرای طرح محدودیت ‌های جدید کرونا به مدت دو هفته و تعطیلی برخی مشاغل، آژانس ‌های مسافرتی و هتل ‌ها اعلام کرده ‌اند با ظرفیت کمتر به ارائه خدمات می ‌پردازند و تعطیل نخواهند بود.

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، طرح جدید اعمال محدودیت ‌های کرونا با هدف قطع زنجیره این بیماری از اول آذرماه در کشور اجرا می ‌شود. آنطور که فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا توضیح داده است: مبنای این محدودیت ‌ها تعداد بستری ‌شدگان به نسبت جمعیت ساکن در هر شهر است. به این ترتیب که با بستری چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر قرمز می ‌شود. در تمام این شهرها مشاغل ضروری (گروه یک) به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این گروه شامل مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق و گاز، فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای و سوپر مارکت ‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی و اورژانس، داروخانه، حمل و نقل عمومی درون شهری و عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده ‌ای و دریایی و … است.

تمرکز این طرح بیشتر بر منع ترددهای جاده ‌ای و کنترل ویروس کرونا در شهرهای پرخطر است. در نتیجه جابه ‌جایی با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، هواپیما، قطار و حتی کشتی ممنوع و یا محدود نیست و فقط قرار است از سفر افراد مبتلا به کرونا که نتیجه تست آن ‌ها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، جلوگیری شود.

بر همین مبنا، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در بخشنامه ‌ای که به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی برخی از مشاغل و همکاری برای بهبود شرایط بیماری استناد شده است، خطاب به آژانس ‌های مسافرتی و جهانگردی اعلام کرد: «با توجه به تعطیل نبودن فرودگاه ‌ها، کنسل نشدن پروازها و قطارها و …و با توجه به ارائه خدمات حمل و نقل و اقامتی، درخواست می ‌شود با حداقل پرسنل به تعهدات ایجاد شده و همکاری برای نیاز عموم مردم ابقای نقش کرده و اقدامات لازم را در دفاتر خود انجام دهید.»

معاون وزارت بهداشت نیز در دستورالعملی که با موضوع «اجتناب از جا به ‌جایی مسافران به صورت هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای بدون دریافت نتیجه تست منفی کرونا» ۲۶ آبان ماه به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای، مدیرعامل شرکت راه ‌آهن، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ابلاغ کرد، یادآور شده است: «تمام شرکت ‌های ارائه دهنده سامانه فروش بلیت مسافربری به صورت انفرادی و چارتری که هم اکنون سامانه ‌های ایشان در دفاتر خدمات مسافربری و گردشگری کشور درحال استفاده است، ملزم به انجام به روز رسانی ‌های فنی مربوطه در نرم ‌افزارهای خود هستند. تا از آن طریق قابلیت استعلام الکترونیکی و ممانعت از فروش بلیت برای فروشندگان بلیت مسافربری در سراسر کشور فراهم شود.»

جمشید حمزه ‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران نیز به دنبال بلاتکیفی هتل ‌ها، در حالی که در فهرست گروه ‌های شغلی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت قرار ندارند، با اشاره به تعطیل نبودن امور اداری و فعالیت کادر درمان و برقراری ماموریت ‌های آن ‌ها، باز بودن هتل ‌ها را ضروری دانست و گفت: تاکنون دستورالعملی مبنی بر تعطیلی هتل ‌های کشور ابلاغ نشده است و باتوجه به اینکه حمل ونقل ریلی، هوایی و جاده ‌ای برقرار است، گویا تصمیمی مبنی بر تعطیلی هتل ‌ها هم گرفته نشده است.

او در ادامه این گفت ‌و گو که در وب سایت جامعه هتلدان ایران منتشر شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ ابلاغیه ‌ای از سوی ستادهای استانی مقابله با کرونا به دست جوامع هتلداری استان ‌ها نرسیده است، بنابراین تاکنون تعطیلی هتل ‌های کشور در دو هفته پیش رو موضوعیت رسمی ندارد.

حمزه زاده افزود: شاید در آینده در سطح استان ‌ها به صورت موردی ابلاغیه ‌ای صادر شود و به دست بعضی از جوامع هتلداری برسد و یا اینکه به طور موردی در بعضی از شهرستان ‌ها چنین دستوری ابلاغ شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و مادامی که بخشنامه ‌ای ابلاغ نشده است، یعنی هتل ‌ها تعطیل نیستند.

اگرچه، در برخی از استان ‌ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد به دستور استاندار، از نیمه آبان ماه همه هتل ‌ها تعطیل شده ‌اند. در استان مازندران نیز مدیر میراث فرهنگی و گردشگری گفته که هتل ‌ها فقط با ۵۰ درصد ظرفیت می ‌توانند باز باشند و برگزاری هر نوع تور گردشگری در این استان ممنوع شده است.

در لرستان نیز بنا بر دستور رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجرد، برگزاری هر نوع تور گردشگری ممنوع شده است و در استان کرمان هرچند فعالیت مراکز اقامتی بدون مانع است اما قرار شده از اجرای تورهای گردشگری به ویژه در منطقه کویری جلوگیری شود. مدیر محوطه میراث جهانی لوت هم خبر داده که اقامت شبانه و چادر زدن در منطقه کلوت ‌ها و دریاچه بیابان لوت شهداد تا اطلاع ثانوی ممنوع است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم برگزاری هر گونه تجمع، گردهمایی و فعالیت گروهی از جمله استقرار در طبیعت را منجر به پیگرد قانونی و قضایی دانسته است.