اخبار گردشگری

ثبت ‌نام «وام کرونا» ویژه گردشگری آغاز شد

معاون گردشگری از آغاز ثبت ‌نام دریافت تسهیلات جدید کرونا ویژه گردشگری از پنجشنبه، ۲۹ آبان ‌ماه خبر داد.

 به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، تسهیلات جدید مطابق مصوبه هفتم مهرماه ستاد ملی مقابله با کرونا، به تمام کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می ‌یابد. بر این اساس، تاسیسات گردشگری می ‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره ‌مند شوند.

مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت ‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکت ‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه ‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، هتل ‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل ‌آپارتمان ‌ها، متل ‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره ‌خانه ‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین ‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع ‌های گردشگری و آب ‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می ‌توانند دریافت کنند.

پیش ‌تر دولت تسهیلاتی به مبلغ ۶ تا ۱۶ میلیون تومان برای حمایت از مشاغل آسیب ‌دیده از ویروس کرونا اختصاص داده بود که بسیاری از فعالان گردشگری و صنایع دستی این وام را با توجه به حجم خسارت واردشده به این بخش ‌ها، ناکارآمد توصیف کرده ‌اند که مسبب بدهکاری بیشتر خواهد شد. علاوه ‌بر این بسیاری از فعالان گردشگری از جمله صاحبان بومگردی ‌ها و راهنمایان گردشگری با توجه به این ‌که فاقد کد بیمه کارگاهی هستند واجد شرایط برای دریافت آن تسهیلات شناخته نشدند و هیچ نوع حمایتی دریافت نکردند.

اینک معاون گردشگری با اشاره به مصوبه لازم ‌الاجرای ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر داده است: برابر با هماهنگی انجام ‌شده با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاریخ ۲۹ آبان ‌ماه، تمام تاسیسات و فعالان گردشگری که قبلا اطلاعات خود را در سامانه ‌های وزارت گردشگری ثبت کرده ‌اند می ‌توانند با مراجعه به سامانه کارا Kara.mcls.gov.ir و از قسمت باکس مخصوص «تسهیلات گردشگری»، درخواست خود را برای دریافت وام جدید ثبت کنند.

ولی تیموری اظهار کرد: آن دسته از فعالان گردشگری که از تسهیلات مرحله قبل استفاده کرده ‌اند باید تا روز دوشنبه، سوم آذرماه برای ثبت ‌نام و درخواست مابه ‌التفاوت این تسهیلات، منتظر بمانند.

ثبت ‌نام تسهیلات جدید درحالی آغاز شده است که بانک ‌ها همچنان زیر بار اجرای این مصوبه نمی ‌روند و برخلاف مصوبه پیشین ستاد ملی مقابله با کرونا، اقساط تسهیلات قبلی را درحالی که تا پایان سال آینده باید به تعویق اندازند، کسر و حتی مشمول جریمه تاخیر در پرداخت کرده ‌اند. این درحالی است که در مصوبه جلسه سی و نهم ستاد ملی کرونا درخصوص تسهیلات کسب و کارهای آسیب ‌دیده در حوزه گردشگری تصریح شده است: این تسهیلات از محدودیت ‌های متعارف در تسهیلات بانکی {شامل بدهی غیرجاری متقاضی و ذی ‌نفعان، رعایت نسبت مالکانه، مفاد «دستورالعمل رعایت شاخص ‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک ‌های دولتی به منظور بهره ‌مندی از تسهیلات، ارائه استعلام مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۱۸۶) قانون مالیات ‌های مستقیم و چک ‌های برگشتی متقاضی و ذی ‌نفعان (که از تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۰ لغایت ۱۳۹۹/۳/۳۱ ایجاد شده است) مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک} (به استناد مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ستاد ملی مبارزه با کرونا) مستثنی خواهد بود.

بانک مرکزی نیز پنجم آبان ‌ماه در دستورالعملی به ۲۰ بانک ابلاغ کرد: «برای کسب و کارهای آسیب ‌دیده حوزه گردشگری موضوع ابلاغیه شماره ۹۶۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۲/۷ (زیررسته ‌های مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا) تسهیلات ذیل فراهم می ‌شود:

۱- بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت ‌شده تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال می ‌شود.

۲- با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب ‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری، مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت شد. متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت ‌نام کنند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت ‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنگاه ‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده ‌اند نیز مجاز به دریافت مابه ‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.»

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهور نیز ۱۴ آبان ‌ماه دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت ‌ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر آسیب ‌دیده از ویروس کرونا در حوزه گردشگری بر اساس شیوه بنگاه ‌محوری» را به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.

ماده ۴ این دستورالعمل تصریح می ‌کند: اشخاصی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته ‌های آسیب ‌دیده از کرونا استفاده کرده ‌اند، چنان ‌چه دوباره درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه ‌التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکان ‌پذیر خواهد بود.

در ماده ۵ نیز آمده است: به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری، بازپرداخت تسهیلات بانکی موضوع این دستورالعمل تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مشمول دوره تنفس خواهد بود.

از سویی، برخی فعالان گردشگری اعتراض ‌هایی را نسبت به کم ‌کاری و همکاری نکردن اداره های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ‌ها در بررسی و تایید پرونده ‌های درخواست تسهیلات مطرح کرده ‌اند. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آغاز ثبت نام این تسهیلات را مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داده، از آن ‌ها خواسته است با توجه به اهمیت موضوع، نسبت به اطلاع ‌رسانی به تمام تاسیسات و فعالان گردشگری تحت پوشش، اقدام کنند. او پیش ‌تر نیز از مدیران استان ‌ها خواسته بود در رسیدگی به پرونده ‌های مربوط به تسهیلات حمایتی خسارت ‌های کرونا، سرعت عمل و همکاری بیشتری داشته باشند.