گردشگری و توریسم

آیا بازگشت به برجام بدون مذاکره خطایی استراتژیک نیست؟

به گزارش ایرنا، «حمید ابوطالبی» در رشته توییتی با عنوان «ضرورتِ مذاکره» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا در حال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران وآمریکا و بازگشتِ همه به برجام روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ آیا بازگشتِ بدون مذاکره یا بی‌برنامه‌ طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟

وی با بیان اینکه ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی – برجامی خواهد بود؟ اظهار داشت: بازگشت یکباره و غیرحقوقی، هم تاییدکننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ آمریکا است و هم هرگونه ادّعا و انتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و… را انفعالی و بی‌اعتبار خواهد کرد.

معاون پیشین دفتر ریاست‌جمهوری ادامه داد: آیا بازگشت طرفین به برجام، با توجه به اسنپ‌بک و ساختار انتقال تحریم‌های دوجانبه و بین‌المللی کردن آن و ناتوانی آمریکا در لغو تمامی تحریم‌ها و صرفا تعلیق برخی از آنها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟ آیا فشاری است بر ایران یا بر آمریکا؟ آیا ابهام در وضعیت ایران است یا آمریکا؟

ابوطالبی با بیان اینکه بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد،  تصریح کرد: او اعلام کرده است که خواهان مذاکره‌ای همه‌جانبه با ایران برای بازگشت و رفع تحریم‌ها است. ایران چه استراتژی روشنی در این برهه برای بازگشتِ طرفین دارد؟ و چه اهدافی را برای تامین منافع ملّی دنبال خواهد کرد؟

وی با اشاره به رویکرد ترامپ نسبت به ایران و خاورمیانه خاطرنشان کرد: ترامپ منطقه را به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را دربرمی‌گیرد؛ از این‌رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود.

مشاور سابق رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صحنه‌ سیاست در آمریکا تغییر کرده و در داخل و خارج ایران نیز این صحنه در حال تغییر است، ابراز داشت: این امر نیز نیازمند رویکردی ملّی برای مواجهه‌ای قدرتمند با مشکلات و استفاده‌ درست از زمان است. از دست دادن زمان، خسرانی جبران‌ناپذیر است.

ابوطالبی با تاکید بر اینکه مبنای هر مذاکره در سیاست خارجی، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه قابل اعتماد بودن و نه دست برداشتن از خلق و خو، بیان کرد: چنین امکانی در هیچ کجای دنیای روابط بین‌الملل وجود ندارد.  هدفِ مذاکره در روابط خارجی، صرفا تامین منافع ملی است؛ نه ایجاد تغییر در مسئولان کشورها.

وی افزود: چنانچه مشکلات ایران و آمریکا یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعات،  سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات سیاسی در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه‌های ناشی از آن خواهد بود. منطقِ علوم اجتماعی، غیر از این حکم نمی‌کند.

مشاور سابق رئیس‌جمهور یادآورشد: هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، حلِّ ناقص و بدون راهبرد، شروط مبهم پیش از مذاکرات و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران بدون مذاکره‌ واقعی به برجام، خطاهایی اساسی ‌و استراتژیک‌اند که نتیجه‌ای را جز خدشه‌دار کردن منافع ملّی ایران رقم نمی‌زنند.