گردشگری و توریسم

گیربکس مغناطیسی سه سرعته به نام مخترع کردستانی ثبت شد

به گزارش ایرنا، گیربکس ها، اجزای ضروری و جدایی ناپذیر سیستم انتقال قدرت هستند، این ماشین‌ها گشتاور را به سرعت و در بعضی مواقع سرعت را به گشتاور تبدیل می‌کنند.

استفاده از گیربکس های مکانیکی در این سیستم‌ها از دیرباز تاکنون به عنوان رابطی میان بخش تولید نیروی محرکه و بخش مصرف این توان متداول بوده است.

با گسترش استفاده از این گیربکس ها مشکلات و معایب این ماشین‌ها همچون سایش و استهلاک طی زمان، بازده پایین و ایجاد گرما در اثر اصطکاک، بار یاتاقانی زیاد و نیاز به دقت ابعادی زیاد و ماده مستحکم و چقرمه در ساخت چرخ دنده ظاهر شد که طراحان را بر آن داشت بدنبال جایگزینی مناسب برای گیربکس مکانیکی باشند.

گیربکس های مغناطیسی بدلیل نداشتن تماس فیزیکی میان روتورهای داخلی و خارجی، بسیاری از مشکلاتی چون نیاز به روغن کاری و گریس کاری های دوره ای، سر و صدا، نیاز به تعمیرات دوره که بدلیل تماس فیزیکی گریبانگی گیربکس های مکانیکی بوده را ندارد.

یک گیربکس مغناطیسی، وسیله ­ای است که یک مکانیزم بدون تماس را برای تقویت سرعت بدست می‌دهد این وسایل دارای ظرفیت گشتاور ذاتی محدود بوده و پتانسیل عملکرد آرام و بازده تبدیل انرژی بالا دارند.

و حالا ماشین الکتریکی پیشرفته سنکرون (گیربکس مغناطیسی سه سرعته) برای اولین بار در جهان در کشورمان ایران طراحی و ساخته شده است.

این پروژه به دستان پر توان دکتر علی مقیمی، دکتر حسینی و دکتر فشکی با تمام سختی ها به ثمر نشست.

علی مقیمی متولد ۲۳ شهریور ۱۳۶۸ در شهرستان قروه دارای ۴۰ مقاله isi و علمی و پژوهشی در کنفرانسی بین‌المللی و داخلی است.

 از عناوین او می‌توان به عنوان پژوهشگر برتر شرکت توزیع برق کردستان در سال ۹۳،  نفر اول کشور در حوزه خدمات در سال۹۵، مخترع برگزیده در جشنواره رویش بنیاد ملی نخبگان در همان سال، فناور برتر و پژوهشگر برتر توزیع برق کردستان در سال ۹۶ اشاره کرد.

وی هم اکنون عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است و در رشته لیسانس مهندسی برق قدرت لیسانس مهندسی عمران فوق لیسانس برق قدرت و دکترای برق قدرت تحصیل کرده است.

از جمله اختراعات وی می‌توان به اختراع گیربکس مغناطیسی ۳ صورتی هم محور برای اولین بار در جهان اشاره کرد.

این عضو تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و مخترع نفر اول با ۴۰ درصد سهم اختراع است که با اختراع خود توانسته باب جدیدی در زمینه گیربکس های مغناطیسی ایجاد کند.

وی پیش از این کاور پلی اتیلنی کنسول برق تجاری شده با ۱۰۰ درصد سهم اختراع، اسپیسر خودکار بین فازی تجاری شده با ۱۰۰ درصد سهم اختراع را در کارنامه خود دارد.

مقیمی پارسال توانست پژوهشگر برتر مرکز دانش پژوهان کشور شود.

ابتکار جدید وی قابل استفاده در صنایع است و از اختراعات قبلی او شامل طراحی و ساخت کاور پلی اتیلنی کنسول‌های ۲۰ کیلوولت جهت کاهش خاموشی های ناشی از پرنده زدگی و سنجاب زدگی، طراحی توربین لوله‌ای سیلندری جهت تولید برق، طراحی و ساخت اسپیسر بین فازی خودکار طراحی و ساخت استراکچر بتنی محافظ ترانس، طراحی کات اوت نانوی در شبکه توزیع برق، طراحی پوشینگ دارای کوپلینگ ۲۰ کیلو ولت جهت کاهش تلفات بی باری اشاره کرد.

مقیمی در سال ۹۵ توانست به عنوان نخبه جامعه کار و تولید و کارگر نمونه ملی و کشوری معرفی شود و در سال ۹۷ کارگر نمونه استان بود و در سال ۹۸ عنوان خود را حفظ کرد.

اختراع جدید او با نام گیربکس مغناطیسی ۳ سرعتی هم محور برای اولین بار در جهان طراحی و ساخته شده است.

وی درباره اختراع جدیدش گفت: گیربکس هایی که پیش از این تولید می‌شد مکانیکی بود و با چرخ دنده مکانیکی کار می‌کردند و اولین گیربکس مغناطیسی ۲ سرعته را سال ۲۰۰۲ یکی از مخترعان جهان رونمایی کرد.

اینک و در سال ۲۰۲۰ و به فاصله ۱۸ سال بعد از آن، پژوهشگر جوان و کردستانی توانسته است برای اولین بار در دنیا اختراع خود را به ثبت برساند.

مقیمی درباره نوآوری جدید خود اظهار داشت: از جمله دستاوردهای این نوآوری جدید در سطوح بین المللی و داخلی می توان به ‌چاپ مقاله‌ISI با رده Q۱ در مجله IET (Electric Power Applications (EPA))، ‌چاپ مقاله‌ISI با رده Q۲ در مجله Springer (Electrical engineering (ELEN))، ‌ ‌چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجله الکترومغناطیس کاربردی (ELEMAG) اشاره کرد.

این مخترع جوان تاکید کرد: این ماشین الکتریکی پیشرفته سنکرون ‌با طبقه بندی بین المللی (H۰۲N۲/۰۰) و شماره (۹۹۵۷۵) ثبت اختراع شده است.

مقیمی افزود: این اختراع از لحاظ اعتبار علمی و جایگاه نسبت به سایر پژوهش‌های علمی و مقالات دارای اهمیت ویژه ای است چرا که در سطح آزمایشگاهی هم توانسته است روند مثبتی را پشت سر بگذارد وحالا زمینه ثبت جهانی را هم دارد.

اختراع جدید علی مقیمی در تمامی صنایع مادر و ماشین های الکتریکی از جمله توربین‌های بادی، صنایع نظامی، صنایع عمرانی، صنایع پزشکی، صنایع خودروسازی و هواپیماسازی قابل استفاده است.