اماکن دیدنی ایران

از پای کار آوردن نیروی انتظامی تا استفاده از راهنماهای گردشگری

ایسنا: روابط عمومی معاونت گردشگری، در سومین نشست تخصصی اعضای کمیته راهبری حساب‌های اقماری که با حضور رییس مرکز آمار ایران برگزار شد، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی ـ استقرار حساب اقماری گردشگری‌ یا همان TSA را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی ذکر کرد و گفت: روند رو به رشد گردشگری خارجی به مأخذ دو برابر شدن تعداد گردشگران ورودی طی سه سال اخیر تا قبل از شروع همه‌گیری کرونا، همگان را متقاعد ساخت تا زیرساخت‌های عملیاتی و اجرایی این صنعت تاثیرگذار را بیش از پیش آماده کنند.

او از بخش آماری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار ایران و راهنمایان گردشگری‌ به عنوان عناصر کلیدی در فرایند اجرایی این طرح یاد کرد و افزود: امیدواریم با استقرار حساب اقماری، سهم گردشگری‌ در اقتصاد ملی تعیین شود و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمدهای ارزی کشور ارتقا یابد.

رییس مرکز آمار ایران نیز با اعلام ضرورت اجرای این طرح با تطبیق شرایط موجود به لحاظ همزمانی با شیوع کرونا، خواهان ایفای نقش بیشتر نیروی انتظامی از طریق هماهنگی‌های بیشتر با رده‌های مختلف ناجا و حضور نمایندگان پلیس‌های تخصصی در این طرح و همچنین همکاری کارشناسان و پرسشگران استانی در آن شد.

یک ماه پیش نیز در ستاد هماهنگی و راهبری حساب اقماری گردشگری‌ بر ضرورت همکاری نیروی انتظامی، پلیس امنیت و سازمان‌های وابسته در اجرای طرح‌های میدانی حساب اقماری تاکید شده بود.

حساب اقماری به عنوان یکی از سه پروژه کلان سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  قرار بود در سال ۹۸ آماده شود که بهره‌برداری آن تا سال ۹۹ طول کشید.

حساب اقماری گردشگری (TSA) روش متداولی برای اندازه‌گیری سهم مستقیم مصارف گردشگری‌ در یک اقتصاد ملی است. در صورت دستیابی به این حساب نه تنها مخارج گردشگر ورودی بر حسب محصولات و پایگاه طبقاتی آن‌ها مشخص می‌شود که مخارج گردشگری بومی نیز معلوم خواهد شد. آماری که سال‌هاست تخمینی و براساس برآوردهایی که دقیق نیست و روی ظرفیت‌سنجی سرمایه‌گذاری‌ها نیز اثر نامطوب داشته است، ارائه می‌شود. همچنین ارزش‌افزوده ناخالص مستقیم گردشگر داخلی، ارزش‌افزوده صنایع گردشگری، اشتغال گردشگری‌ و درآمدهای ناخالص مشخص خواهد شد.