گردشگری و توریسم

۶ هزار فقره بازرسی برای شناسایی کالاهای قاچاق در قزوین انجام شد

علی اکبر کبیری عصر یکشنبه در کمیسیون ستاد مقابله با قاچاق ارز و کالا استان قزوین افزود: در این مدت و در جریان بازرسی های انجام شده ۳۴۰ فقره پرونده تخلف در زمینه قاچاق کالا ثبت و به تعزیرات ارجاع داده شده است.

وی اظهار داشت: ارزش پرونده های ثبت شده ۱۰۵ میلیارد و ۹۸۷ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

معاون بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت قزوین گفت: تعداد پرونده های ثبت شده از سوی این دستگاه در زمینه قاچاق کالا در مدت یاد شده امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

این مسوول گفت: در مدت یاد شده همچنین ۱۲۸ فقره بازرسی مشترک با دستگاه های تعزیرات، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و استاندارد با هدف جلوگیری از گران فروشی و کم فروشی و همچنین  جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق، غیربهداشتی و غیراستاندارد داشته ایم.

وی یادآور شد: عمده کشفیات کالای قاچاق در انبارها و واحدهای عرضه شامل برنج، لاستیک، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، سیمان، سیگار، لامپ و انواع لوازم خانگی بوده است.

کبیری در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا،گفت: اطلاعات تمامی انبارهای موجود در استان در این سامانه به ثبت رسیده و ورودی و خروجی کالاها در آنها قابل رصد است.

این مسوول گفت: تاکنون ۱۱ انبار مصالح ساختمانی، ۱۹ انبار خشکبار، ۳۶ انبار دخانیات، ۴۲ انبار لوازم خانگی، ۸۹ انبار لاستیک، ۸۰ انبار بنکداری و ۲ هزار و ۵۳۹ انبار مربوط به خرده و عمده فروشان در استان شناسایی و اطلاعات آنها در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: شناسایی و ثبت اطلاعات انبارها در این سامانه نقش مهمی در کاهش قاچاق کالا به ویژه در بخش لوازم خانگی داشته است.

معاون بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت قزوین همچنین گفت: واحدهای تولیدکننده و صادرکننده مکلف شده اند تا اطلاعات شناسه ای و گارانتی ۱۰ قلم لوازم خانگی پرمصرف از جمله یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، جاروبرقی، مایکرویو  و چرخ خیاطی را در سامانه مشخص شده ثبت کنند که برای عملیاتی کردن این مهم با اتحادیه لوازم خانگی استان جلساتی برگزار شده است.