گردشگری و توریسم

جبهه پولیساریو توافق آتش‌بس با مغرب را لغو کرد

به گزارش شبکه خبری روسیاالیوم به نقل از خبرگزاری رسمی صحرای غربی، رهبر جدایی طلب جبهه پولیساریو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر به توافق آتش‌بس با مغرب که در سال ۱۹۹۱ از سوی سازمان ملل اعلام شده بود، پایبند نیست.

طبق این بیانیه، مغرب با انجام عملیات نظامی علیه جبهه پولیساریو در منطقه کرکرات واقع در جنوب صحرای غربی توافق آتش‌بس را نقض کرده است.

غالی در ادامه خواستار اتخاذ اقدامات و تدابیر لازم برای اعلام حالت جنگی شده است.

وزارت امور خارجه مغرب روز جمعه در بیانیه‌ای از آغاز عملیات نیروهای نظامی این کشور علیه جبهه پولیساریو در منطقه الکرکرات واقع در صحرای غربی خبر داد.

مغرب جبهه پولیساریو را متهم کرده که از ۲۱ اکتبر وارد منطقه الکرکرات شدند و از حمل و نقل کالا و مردم در این منطقه جلوگیری می کنند.

سازمان همکاری اسلامی نیز در همین راستا تاکید کرده که از اقدامات مغرب برای تامین آزادی عبور و مرور مردم و انتقال کالا در منطقه کرکرات در صحرای غرب حمایت می‌کند.

از سوی دیگر جبهه پولیساریو امروز (جمعه) اعلام کرد که مغرب آتش بس در منطقه الکرکرات را که از سال ۱۹۹۱ در این منطقه برقرار بوده نقض و نیروهای این جبهه نیز به آن پاسخ دادند.

جبهه پولیساریو پیش تر نیز تهدید کرده بود که اگر دولت مغرب نیروهای نظامی یا شهروندان را به منطقه عاری از سلاح الکرکرات در مرزهای مشترک موریتانی و صحرای غربی اعزام کند، توافقنامه آتش بس این منطقه را لغو می کند.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.  

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو  به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش بس برقرار کند.