گردشگری و توریسم

فیصل المقداد: تروریسم و محاصره باعث مهاجرت سوری‌ها شده است

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، المقداد گفت: علت مهاجرت سوری ها تروریسمی است که غیر نظامیان را هدف قرار می داد و آنان را مجبور به ترک کشور خود کرد.

وی افزود: اقدامات اقتصادی اجباری اعمال شده توسط برخی از کشورها که دم از تمدن می زنند نیز عامل مهاجرت سوری ها بود.

معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که عدم مشارکت برخی از کشورها در کنفرانس بازگشت پناهندگان نشان می دهد که این کشورها به دور از واقعیت به سر می برند.

المقداد گفت که این کشورها از پایداری ملت سوریه در سال‌های جنگ با تروریست‌ها درس نگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد که برخی از طرف ها که مواضع خصمانه‌ای در قبال سوریه دارند و از پایان دادن به درد و رنج انسانی آوارگان سوری خودداری می کنند، گاهی از آوارگان به عنوان کارت فشار و باج خواهی سیاسی استفاده می کنند و از رنج آن‌ها برای تحقق دستاوردهای سیاسی و اقتصادی خود بکار می گیرند، همان گونه که نظام ترکیه سال‌ها با کشورهای اروپایی انجام داده است.

معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که برداشتن تحریم ها که بر تمام بخش‌های حیاتی سوریه تأثیر می گذارد تا شرایط کافی برای بازگشت پناهندگان به مناطق خود فراهم شود، یکی از الزامات اساسی برای تسهیل بازگشت پناهندگان به ویژه در شرایط شیوع کرونا است.

وی گفت: سوریه با کمک روسیه و کشورهای دوست با وجود شرایط تروریسم اقتصادی که مردم سوریه از آن رنج می برند، از هیچ تلاشی برای کمک به آوارگان برای بازگشت و تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود دریغ نمی کند.

سوریه در ۹ سال گذشته شاهد جنگ داخلی و حضور گروه های تروریستی حمایت شده از سوی کشورهای غربی- عربی است که تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها نفر آواره در داخل و خارج این کشور به جا گذاشته است.