گردشگری و توریسم

دامداران استان مرکزی نسبت به ایمن‌سازی دام‌ها علیه تب برفکی اقدام کنند

دکتر «سعید رحیمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تب برفکی از جمله بیماری‌های حاد ویروسی و واگیردار است که در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی  دیده می‌شود و بسیار واگیر دار بوده در صورت مشاهده تمامی گله را درگیر می‌کند.

وی تب شدید، کاهش اشتها و افت میزان شیردهی دام، ریزش بزاق از دهان، زخم مخاطی بر روی زبان و محوطه دهانی، جراحت پستان و فضای بین دو سم، لنگش به‌ویژه در گوسفند و بز و تلفات در دام های جوان را از جمله علایم مهم این بیماری عنوان کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به ویروسی بودن تب برفکی، درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری مهمترین راه جلوگیری از خسارات اقتصادی این بیماری مطرح است.

رحیمی گفت: رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای شامل ضدعفونی دوره‌ای و منظم، خودداری از نقل و انتقال غیرمجاز دام، خرید دام از مناطق عاری از بیماری با هماهنگی دامپزشکی، جلوگیری از تردد افراد متفرقه و دلال به دامداری، ضدعفونی خوردروهای ورودی به واحد و واکسیناسیون از جمله راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در واحدهای دامداری است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون به تنهایی و بدون رعایت سایر مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای  در دامداری برای مقابله با بیماری تب برفکی کافی نیست و ایمن‌سازی باید با رعایت مسایل بهداشتی انجام شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری تب برفکی باید یک تا ۲ بار در سال و در دام سنگین سه تا چهار بار در سال (بسته به نوع واکسن مصرفی) انجام شود.

رحیمی یادآور شد: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت واکسن‌های دامی (به خصوص واکسن تب برفکی)  در سال اخیر، ایمن‌سازی دام‌ها علیه این بیماری کاهش یافته و این مهم زنگ خطری برای شیوع گسترده بیماری در نیمه  دوم سال است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.