گردشگری و توریسم

اردوگاه‌های آوارگان در عراق از سال آینده تعطیل می‌شوند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آلمان، «ایوان فائق یعقوب جابرو» وزیر مهاجرت و امور مهاجران عراق گفت: این وزارتخانه برنامه‌ای ملی برای تعطیلی همه اردوگاه‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۱ آماده کرده است، زیرا این امید وجود دارد که سال آینده شاهد تعطیلی آن‌ها در سراسر کشور باشیم، جز آن‌هایی که در منطقه کردستان عراق هستند و در نتیجه حدود یک و نیم میلیون آواره به مناطق اصلی زندگی خود بازگردانده می‌شوند.

جابرو افزود: هماهنگی هایی با سازمان بین المللی مهاجرت انجام شده است تا از گروه‌هایی که این وزارت، خانه‌های آنها را در مناطق آزاد شده به طور جزئی بازسازی کرده است، حمایت شود و همچنین به خانواده‌هایی که به دلیل تخریب کامل خانه هایشان سرپناهی ندارند، کمک‌های مالی ارائه گردد.

وزیر مهاجرت عراق اضافه کرد که این وزارتخانه اواخر ماه جاری میلادی اردوگاه‌های موجود در کرکوک و صلاح الدین و یکی از اردوگاه‌های الانبار و اردوگاه عامریه الفلوجه را تعطیل خواهد کرد. او همچنین گفت که آوارگان نینوی خودشان داوطلبانه در حال بازگشت به مناطق اصلی خود هستند.

آمار غیررسمی حاکی از آن است که شمار کل آوارگان در تمام شهرهای عراق بیش از پنج و نیم میلیون عراقی است. همچنین حدود یک میلیون نفر نیز که طی سال‌های اشغالگری داعش در بسیاری از استان‌های عراق در سال ۲۰۱۴ به کشورهای همسایه و اروپا مهاجرت کرده‌اند.

وزارت مهاجرت و امور مهاجران عراق نیز تأیید کرده است که شمار کل آوارگان از سال ۲۰۱۴ به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار آواره از میان اهالی نینوی، الانبار و صلاح الدین رسیده است.

با وجود عملیات‌های مختلفی که نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی مناطق این کشور از وجود تروریست‌های داعش انجام می‌دهند، عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.