گردشگری و توریسم

تحلیلگر ونزوئلایی: فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران ناکام ماند

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که از هفته گذشته (۱۴ آبان) در تور سه کشور آمریکای لاتین ونزوئلا، کوبا و بولیوی به سر می‌برد، در اولین مقصد سفر خود مورد استقبال «خورخه ارئاسا» همتای ونزوئلایی خود قرار گرفت و با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. ظریف همچنین در جریان اقامت خود در کاراکاس، در نشست مشترکی با حضور وزیر امور خارجه این کشور در موسسه تحقیقاتی «ساموئل رابینسون» (Samuel Robinson) با موضوع «ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل‌گیری» شرکت و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط مطرح کرد.

ظریف در پیامی توییتری نوشت: در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی کردم.  

به همین منظور «گوستاوو بورخس رِبییا» (Gustavo Borges Revilla) مدیر عامل اندیشکده ساموئل رابینسون در گفت و گو با ایرنا،  به بیان دیدگاهها پیرامون سفر وزیر خارجه کشورمان به ونزوئلا، ابعاد روابط تهران- کاراکاس در میانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

گوستاوو بورخس روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ونزوئلایی است که در حال حاضر به عنوان مدیر مرکز رابینسون و همچنین رئیس موسسه تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل «میسیون بِردد» (Misión Verdad) در حال فعالیت است.

این تحلیلگر ونزوئلایی گفت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوست قدیمی ونزوئلا بوده و سفر اخیر او به کشور ما نیز نمود دیگری از روابط حسنه میان دو کشور است. هرچند عمر روابط ونزوئلا و ایران به گذشته‌های دور بر می‌گردد اما سطح این مناسبات و تعمیق روابط در پنج سال اخیر و به طور مشخص در دوره حضور دونالد ترامپ به موجب سیاست‌های تهدید آمیز، تحریمی و فشار حدکثری آمریکا به اوج رسیده است. ونزوئلا و ایران اخیرا با گسترش ابعاد گوناگونی از مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، نظامی و فرهنگی نسبت به تقویت روابط اقدام کرده اند.  

بورخس در تفسیر فشار حداکثری کاخ سفید علیه تهران و کاراکاس گفت: سیاست جنایتکارانه اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا مصداق بارز تلاش آمریکا در به دست آوردن این تسلط و حکمرانی است. هر دو کشور از عواقب این تحریم‌ها که به نوعی جنگ است رنج می‌بریم. شهادت سردار قاسم سلیمانی بی تردید دقیق ترین مصداق عواقب این جنگ است. در ونزوئلا نیز صنعت نفت، مجموعه استخراج نفت و همچنین شبکه‌های پالایش سوخت ما به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته، به طوری که تولید نفت در طول هفت سال، از سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه روزانه رسیده است.

این تحلیلگر برجسته ونزوئلایی در ادامه در تمجید از حمایت جمهوری اسلامی ایران افزود: اما با وجود همه این مشکلات، ایران با ارسال کشتی‌های حامل سوختی که در سراسر جهان خبرساز شد، به منظور جلوگیری از بحران در ونزوئلا در شرایطی که خود ایران به این سوخت احتیاج داشت و بازار تولید نفت او خود متاثر از تحریم‌های آمریکا بود، به ما یاری رساند. این فقط نمونه ناچیزی از بی نهایت همکاری دوجانبه تهران و کاراکاس است.

بورخس در تحسین شخصیت جواد ظریف گفت: گذشته از روابط دیرینه مقام‌های ایرانی و ونزوئلایی، شخص جواد ظریف به عنوان یکی از اعضای برجسته و با شخصیت دولت جمهوری اسلامی موجب ارتقای این روابط شده است. استقبال صمیمانه وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری ونزوئلا گواه این ادعا است. سفر اخیر ظریف به کشور ما فقط به معنای سفر یک دیپلمات خارجی نبود بلکه نماد اعتماد عالیترین مقامات دو کشوری است که دیدگاه‌های مشترکی در ایجاد یک جهان خارج از سلطه آمریکا دارند. همچنین برقراری همکاری‌های جدید خارج از حوزه اقتصادی در آینده نزدیک قابل پیش بینی است.   

این تحلیلگر ونزوئلایی اگرچه این این گفت و گو را ساعاتی پیش از اعلام پیروزی بایدن بر ترامپ در انتخابات آمریکا انجام داد، اما در اظهار نظری خاطر نشان کرد: دونالد ترامپ بدون رسیدن به موفقیت در برابر ونزوئلا در یک قدمی خروج از کاخ سفید قرار دارد و این به معنای پیروزی برای رهبران و مردم دو کشور است. در این مرحله از جنگ ژئوپلیتیک، ایران و ونزوئلا در حال معرفی توازن جدیدی از قدرت بین المللی هستند که قطعا بر آینده سیاسی هر دو منطقه تاثیر گذار خواهد بود. امروز می‌توان گفت فشار حداکثری آمریکا در برابر مقاومت دو کشور تحت تحریم و تهدید و اتحاد استراتژیک ما شکست خورده و آمریکا را در مسیر انحطاط قرار داده است.

به گفته بورخس، عنصر مهم دیگری که موجب پیوند میان دو کشور است، رجوع ایران به عنوان مهد تمدن به منابع تاریخی و فرهنگی به منظور درک مفهوم مقاومت و در کشور ما نیز بازگشت به عقاید آزادی خواهانه است که ملاک هویت ملی و میهنی محسوب می‌شود.  

وی با اشاره به سفر ظریف به آمریکای لاتین در بحبوحه مشکلات انتخاباتی آمریکا نوشت: در حالی که آمریکا با هرج و مرج انتخاباتی دست و پنجه نرم می‌کند، سفر ظریف به سه کشور ونزوئلا، کوبا و بولیوی که اتفاقا محور مقاومت منطقه آمریکای لاتین در برابر سیاست فشار حداکثری آمریکا شناخته می‌شوند، صورت گرفته است. هر اتفاقی که در آمریکا بیفتد، مسیری که آمریکا طی کرده تغییر نخواهد کرد. همانطور که ظریف در سخنرانی کنفرانس موسسه رابینسون اعلام کرد  «دوران هژمونی غرب به پایان رسیده است»؛ که این نه به معنای پایان آمریکا به عنوان یک جامعه، بلکه در معنای امپراطوری آمریکا است.

گوستاوو بورخس در پایان گفت: ما این امتیاز را داشتیم که در مراسم تاسیس رسمی موسسه «اندیشه اصیل ساموئل رابینسون» میزبان محمد جواد ظریف باشیم. ظریف در اظهاراتی موشکافانه و تحسین برانگیز در تبیین راهکار تعمیق نظریه پردازی‌ها در این موسسه نوپا گفت «باید دیدگاه‌های نظری جدید داشته باشیم. نمی‌توان با نظریه‌های سیاسی قدیمی به توضیح جهانی که در حال تغییر است، پرداخت» و این دقیقا هدف ما در پروژه رابینسون است: جهان جدیدی که به ناچار باید ساخته شود، برای الهام بخشیدن و تحول دورانی جدید به ایده هایی خاص نیازمند است.