گردشگری و توریسم

۱۲۶ هزار هکتار زمین کشاورزی استان اصفهان دارای شبکه آبیاری نوین است

 مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ۱۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان تا پایان سال ۹۸ به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند و این مقدار تا پایان مهر سالجاری به ۱۲۶ هزار هکتار رسید.

مجید امینی  ادامه داد: حدود ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان از قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری برخوردار هستند که این سامانه‌ها تاکنون در نیمی از این اراضی اجرا شده است.

مدیرآب وخاک و امورفنی ومهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را ندارند.

به گفته وی هزینه اجرای این سامانه‌ها به ازای هر سال متفاوت است و با توجه به تاسیسات و قیمت وسایل و تجهیزات افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی یک هکتار آبیاری نوین و بارانی حدود ۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

امینی گفت: امسال ۶۰ میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری در استان اصفهان درنظرگرفته شده  که تاکنون حدود ۱۹ میلیارد آن پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های آبیاری تحت فشار ردیف اعتبار استانی برخوردار نیستند و پیش از این هم مقرر شده بود که ۲۸ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت شود که بر اساس اخبار رسیده این اعتبار تخصیص پیدا نخواهد کرد.

مدیرآب وخاک و امورفنی ومهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: میزان اجرای این طرح‌ها تا افق ۱۴۰۴ بستگی به اعتبارات دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان از نظر کارخانه تولید لوله، اتصالات و توان فنی بالای شرکت‌ها و پیمانکاران، در صورت تخصیص اعتبار امکان اجرای ۱۱ هزار هکتار طرح بصورت سالانه وجود دارد.

استان اصفهان دارای ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد.