گردشگری و توریسم

مدیرعامل منطقه آزاد: چابهار باید به یک شهر لجستیک تبدیل شود

به گزارش ایرنا عبدالرحیم ‏کردی عصرچهارشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی چندین پروژه عمرانی وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر راه و هیات همراه در چابهار اظهار داشت: چابهار که زمانی هیچ مرز رسمی نداشت، امروزه مرزهایش روشن، ‏مشخص و کارآمد و در عین‌حال زیرساخت‌های حمل‌ونقلی آن نیز در حال تکمیل است. زیرساخت‌هایی که می‌تواند چابهار را به عنوان ‏یک شهر لجستیک با استانداردهای کیفی در عرصه جهانی مطرح کند.

وی  افزود: سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای سازمان بر این مبنا ترسیم شده و ان‌شاء‌الله با یکپارچگی‌ای که در مقررات و قوانین این منطقه در خصوص توسعه حاصل شده و با مناسبات خوبی که با همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان در منطقه ایجاد شده، امیدواریم شاهد سرعت گرفتن بیش‌ازپیش روند توسعه منطقه باشیم.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار بیان کرد: حضور وزیر راه و شهرسازی همواره موجب شور و نشاط در پروژه‌های عمرانی منطقه شده زیرا ایشان همواره دغدغه سرعت گرفتن توسعه این منطقه را دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در بهمن سال گذشته توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار با حمایت وزیر راه و شهرسازی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و عملیات اجرای طرح از همان ابتدا آغاز شد.

کردی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت اما در طرح توسعه برای آن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی پیش‌بینی شده است، افزود: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساخت‌های بندر، جاده، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد را دارد و این بدان معناست که چابهار در سند لجستیک کشور بعنوان یکی از ۴ شهر لجستیک عنوان شده و اکنون پتانسیل رقابت در عرصه بین‌المللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامه‌ریزی هستند برای آن بوجود آمده است.

وی اظهار داشت: هم اینک بیش از یکهزار و ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد عمرانی منعقد شده برای توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد چابهار وجود دارد و تفاهم‌نامه هایی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت منعقدشده که تبدیل به قرارداد خواهند شد.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های مقرراتی و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه، امکان استفاده از شیوه‌های نوین فناوری را با سرعت بیشتری برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که با توجه به شرایط اقتصادی دولت برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها، باید مدت زمان زیادی در انتظار باشیم، لذا با استفاده از شیوه‌های نوین فناوری می‌توانیم در تحقق پیشبرد توسعه براساس منویات مقام معظم رهبری گام‌های بلند و مطلوب‌تری برداریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: اراده‌ای که دولت برای توسعه زیرساخت‌ها فراهم نموده پیام مناسبی را به سرمایه‌گذاران منتقل کرده و در سه سال گذشته علاوه بر پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد، بیش از ۵۰۰ طرح سرمایه‌گذاری منجر به قرارداد شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بدنبال تحقق مجتمع فولاد ۱۰ میلیون تنی، اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و کنسرسیوم فولاد ۱۰ میلیون تن چابهار با حضور فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر تشکیل و ساختار شرکت شکل گرفته است. مشاور برای مطالعات گرفته شده و درحال برنامه‌ریزی برای جانمایی و امکان سنجی است و در تلاشیم تا عملیات اجرایی در همین دولت انجام شود.

کردی افزود: همچنین صنایع پایین‌دستی که در توسعه خوشه‌های صنعتی مانند موادغذایی، محصولات پایین‌دستی پتروشیمی و سایر محصولات شکل گرفته، هم اکنون بیش از ۲۷۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده داریم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان ساخت: آمادگی تحقق پایتخت دریایی ایران در چابهار فراهم شده، اجرای این پروژه‌ها چابهار را تبدیل به پایتخت دریایی کشور می‌کند و نویدبخش توسعه نه تنها شرق کشور بلکه برای سواحل مکران و اقتصاد کشور و تمام همسایگان محصور در خشکی است.

وزیر راه و شهرسازی روزچهارشنبه سفر ۲ روزه خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز کرد و قرار است به شهرستانهای ایرانشهر، زاهدان و زابل نیز سفر کند.