گردشگری و توریسم

نظام مراقبت سرپایی بیماران کرونایی مشهد در کشور اجرا می‌شود

دکتر شاپور بدیعی روز یکشنبه در نشست کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ایجاد نظام مراقبت سرپایی بیماران کرونایی در این دانشگاه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در فرآیند درمان این بیماران از اقدامات مهم در راستای کنترل ویروس کرونا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر به رغم افزایش تعداد بیماران بستری شده و سرپایی مبتلا به کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه، با برنامه ریزی‌های انجام شده و نظام سطح بندی خدمات، بیمارستان‌ها و اورژانس های بیمارستانی زیر پوشش در حالت ثبات به سر می‌برند و ازدحام و تمرکز بیماران در آنها وجود ندارد.

مسوول کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تدابیر اتخاذ شده  ۱۴۵ درمانگاه بخش خصوصی در کنار ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته مسوولیت خدمات‌رسانی به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا در مشهد را بر عهده دارند.

وی افزود: در صورت نیاز بیماران به خدمات تخصصی، این افراد به ۱۹ مرکز تخصصی سطح دو که به آزمایشگاه و تصویربرداری مجهز هستند ارجاع شده و در صورت نیاز به خدمات بستری از طریق این مراکز به بیمارستان‌های سطح سه انتقال می‌یابند.
دکتر بدیعی با بیان اینکه نحوه خدمات‌رسانی به بیماران به طور مستمر رصد می‌شود، ادامه داد: تلاش بر این است خدمات به بیماران کرونایی در سطوح مختلف با توجه به محل سکونت بیماران ارائه شود و مراکز درمانی قابلیت دسترسی بیشتری برای مردم داشته باشند که این امر در سرعت خدمات‌رسانی و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از این بیماری نقش موثری خواهد داشت.
وی گفت: در حال حاضر دو هزار تخت بیمارستانی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی در مراحل مختلف پیش‌بینی شده است.

حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و مابقی این جمعیت توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، نیشابور، تربت‌حیدریه و تربت‌جام خدمات رسانی می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۴۳۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسیده است. 

همچنین تاکنون ۴۸۶ هزار و ۶۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.