گردشگری و توریسم

منطقه حفاظت شده خاییز و آتش سوزی های دنباله دار

فرماندار کهگیلویه روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از بعداز ظهر روز شنبه آغاز شد و در یک مرحله با تلاش نیروهای محیط زیست و مردم شنبه شب مهار شد.

علیرضا اتابک بیان کرد: بعد از ۲۴ ساعت تلاش شبانه روزی در اطفای حریق منطقه حفاظت شده خاییز با توجه به وزش باد ،شعله های کوچک اتش دوباره بر فراز این منطقه حفاظت شده بعد از ظهر امروز یکشنبه نمایان شده است.

وی اظهار کرد: برای کنترل بیشتر آتش ،نیروهای امدادی، طبیعت دوستان و مردم منطقه به محل آتش سوزی اعزام شده اند.

اتابک افزود: پیگیری های لازم برای امداد رسانی و تامین امکانات مورد نیاز نیز با مدیریت بحران استان انجام شده است.

منطقه خاییز کهگیلویه طی سه ماه اخیر چندین بار طعمه حریق شده است و تاکنون گزارشی از دستگیری عاملان این اتش سوزی ارائه نشده است.

با تلاش نیروهای امدادی مردمی، سپاه، ارتش، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها و ادارات آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه که از عصر پنجشنبه هشتم خرداد آغاز شد و بعد از پنج روز مهار شد.

آتش سوزی مرحله اول با مشارکت شبانه روزی بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای مردمی و امدادی مهار شد.

 بیش از ۸۰ سورتی پرواز نیز با همکاری بالگردهای هوانیروز در هلی برن نیروها بر فراز منطقه حفاظت شده خاییز نیز انجام شد.

آتش سوزی مرحله دوم  از منطقه «تنگ کر» این منطقه حفاظت شده از ساعت ۱۹ عصر روز ۱۶ تیر آغاز شده بود که بعد از ۲ شبانه روز  مهار شد.

 پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.
گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه در این منطقه زندگی است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طی سرشماری ۲مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

براساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل های و مراتع در منطقه حفاظت شده خاییز طعمه حریق شده است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.