اخبار گردشگری

مسیر سبز کوهستان قله «سماموس» افتتاح شد

مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در نشست افتتاحیه مسیر سبز کوهستان (قله سماموس) گفت: «ایجاد مسیر سبز کوهستان قله سماموس گامی بزرگ در راستای توسعه گردشگری ورزشی در استان گیلان است.»

به گزارش دنیای سفر به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، مراسم افتتاحیه «مسیر سبز کوهستان» قله «سماموس» با حضور رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور، مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، مدیر کل ورزش و جوانان استان گیلان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان، نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی، مدیران شهرستانی جمعی از پیشکسوتان، مربیان و کوه‌نوردان استان در روز ۳ آبان در فرمانداری شهرستان رودسر برگزار شد.

در این مراسم از دست‌اندرکاران نصب تابلوهای مسیر سبز کوهستان تجلیل و از تابلوهای تفسیری و راهنمای مسیر سبز در روستای جواهردشت رونمایی شد.

حلاج‌پور در حاشیه این مراسم با اعلام این نکته که ثبت ملی شماموس و ایجاد «مسیر سبز کوهستان» باعث جذب گردشگر ورزشی در منطقه شده و در آینده‌ای نزدیک این قله همچون نگینی درخشان باعث فخر استان خواهد شد گفت: «مسیر سبز کوهستان به پیشنهاد کارگروه آموزش و پژوهش هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان گيلان با همکاری این اداره کل به فدراسیون کوه‌نوردی پیشنهاد و برای نخستین بار در قله سماموس بلندترین قله گيلان اجرایی شد.»

در انتهای مراسم نیز کوه‌پیمایی نمادین در مسیر سبز کوهستان توسط تعدادی از کوه‌نوردان شهرستان رودسر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

گفتنی است؛ سُماموس (به گیلکی: سۊمامۊس) نام بخشی از رشته کوه البرز و نام قله‌ایست با نام قله سمام با ۳۶۸۹ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین قلهٔ مشرف به دریای خزر و بلندترین قلهٔ گیلان است.

سمام نام عمومی منطقه‌ای در سمت شمال غربی چکاد است که چند پارچه آبادی در آن قرار دارد و در صورت نسبت سمامی خوانده می‌شود. از جمله افراد سرشناس آن، یکی از بنیان‌گذاران مکتب تفکیک «شیخ علی اکبر الهیان سمامی» رامسری است. منطقهٔ سمام جزو «پایین اشکور» و به اصطلاح محلی سمام یکی از آبادی‌های «جیر اشکور» رودسر است.

در نوک قله، امامزاده‌ای قرار دارد به نام آقا سماموس که در حقیقت به نقل برخی از تاریخ نگاران همان کارکیا یحیی کیایی (آقا سید علی کیا) از شاهزادگان کیایی لاهیجان است. کوهنوردان می‌توانند وسایل سفر خویش را آنجا بگذارند و با کمی استراحت در آن خود را برای ادامه صعودآماده کنند. اگر بر فراز قلهٔ سماموس بایستید معمولا همه دره منطقه به نام طالشکوه و بخشی از اِشکَوَرات تا دریای خزر قابل رویت خواهد بود که گاهی اوقات نیز پوشیده از مه‌است.

بر پایهٔ باورهای عمومی مردم منطقه روزگاری سماموس کرانهٔ دریای بزرگی بوده‌است که همهٔ منطقهٔ شمال کشور ایران را گرفته بود. در اشعاری که به زبان گیلکی آمده این مضمون چنین بیان شده است: سوماموسا سوماموسا سوماموس/ آب دریا بومه اوجه بومانوس.