اماکن دیدنی ایران

مبلغ و تضمین‌های وام کرونا ویژه گردشگری اعلام شد

ایسنا: این تسهیلات که مصوبه مهرماه ستاد مقابله با کرونا را دارد به کلیه کسب و کارهای گردشگری‌ با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد. بر این اساس، تاسیسات گردشگری‌ می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری‌ ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان، شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون، و هتل آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری‌ و آب‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.

با وجود تصویب این تسهیلات اما معاون گردشگری از مشمولان دریافت این تسهیلات درخواست کرد فعلا به بانک‌ها مراجعه نکنند. بنا بر اظهارات فعالان گردشگری، بانک‌ها نسبت به ابلاغ این مصوبه ابراز بی اطلاعی می‌کنند، ولی تیموری گفته: لازم است ابتدا اطلاعات واحدها توسط ادارات کل استانی در اختیار معاونت گردشگری‌ قرار گیرد و سپس در سامانه کارا بارگذاری شود و در مرحله بعد ثبت نام افراد انجام پذیرد.

مهلت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات جدید تا پایان آذرماه تعیین شده است. بنابر اظهارات معاون گردشگری، نیاز است برای تسریع در پرداخت تسهیلات کرونا فعالان گردشگری چنان‌چه در قالب راهنمایان گردشگری‌ و یا دفاتر خدمات مسافرتی جای می‌گیرند در سامانه دفاتر به نشانی ta.mcth.ir اطلاعات خود را بارگذاری کنند و در صورتی که در گروه سایر واحدها قرار دارند با ورود به سامانه تاسیسات گردشگری‌ موسوم به «جانا» به نشانی myst.mcth.ir  اطلاعات مربوط را ثبت کنند.

معاون گردشگری‌ با انتشار متن مصوبه جلسه سی و نهم ستاد ملی کرونا درخصوص تسهیلات کسب و کارهای آسیب‌دیده در حوزه گردشگری اعلام کرد: این تسهیلات از محدودیت‌های متعارف در تسهیلات بانکی {شامل بدهی غیرجاری متقاضی و ذی‌نفعان، رعایت نسبت مالکانه، مفاد «دستورالعمل رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌های دولتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات، ارائه استعلام مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم و چک‌های برگشتی متقاضی و ذی‌نفعان (که از تاریخ ۱۳۹۹/۱/۲۰ لغایت ۱۳۹۹/۳/۳۱ ایجاد شده است) مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک} (به استناد مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ستاد ملی مبارزه با کرونا) مستثنی خواهد بود.

تضمین‌ها و وثیقه‌های درنظر گرفته‌شده برای متقاضیان این تسهیلات نیز به این شرح است:

معاون گردشگری همچنین گفته است: چنان‌چه تاسیسات گردشگری‌ در سری قبل مبلغ کمتری گرفته باشند می‌توانند مابه‌التفاوت آن را از بانک دریافت کنند.

پیشتر مبلغ این تسهیلات برای بخش گردشگری‌ از ۶ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان بود که در ازای حفظ شغل اختصاص می‌یافت. رقم پایین این وام با توجه به میزان خسارت‌های تحمیلی ویروس کرونا به صنعت گردشگری‌ با اقبال چندانی روبه‌رو نشد. در مصوبه جدید بازپرداخت این تسهیلات و بدهی‌هایی همچون مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، اقساط بانکی، قبوض حامل‌های انرژی و بازپرداخت اقساط وام اول کرونا تا پایان امسال به تعویق افتاده است.