گردشگری و توریسم

استاد دانشگاه : هم‌گرایی سیاسی بدون همسویی اجتماعی شکل نمی‌گیرد

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، یونس نوربخش پنجشنبه شب  در نشست علمی رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی که در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی برگزار و با استفاده از بسترهای مجازی منعکس شد، گفت که اکنون در این شرایط کرونایی و افزایش مشکلات زیست محیطی رسانه‌ها نقش مهمی را بر عهده دارند.

وی  تصریح کرد: ظهور ویروس کرونا با این وسعت پدیده بی‌نظیری است و چندان نمی‌توانیم چنین بحرانی را در تاریخ مشاهده کنیم چراکه کرونا تحولات گسترده اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را به دنبال داشته و اندیشمندان، جهان را به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌کنند.
وی اضافه کرد: هم‌گرایی جهان اسلام که با وحدت اسلامی مطرح می‌شود پدیده‌ای است با بیش از ۲۰۰ سال سابقه که اکنون در انقلاب اسلامی با قوت بیشتری درحال دنبال شدن است، اما موضوع مهم این است که نتوانسته آن را به شیوه مطلوب عملیاتی کنیم.
این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با ظهور فضای مجازی سلطه حاکمیت‌ها ضعیف شده و معنای خود را از دست داده و همه به دنبال این هستند که بتوانند از این کثرت و فشردگی ازدحام ارتباطات بیشترین استفاده را داشته باشند در این جهانی که به سمت هم‌گرایی درحال حرکت است ما به دنبال واگرایی هستیم و این اشتباه است.
وی با اشاره به اینکه جهان به دنبال روابط گسترده و فشرده با یکدیگر است آن هم نه فقط در مورد حاکمیت‌ها؛ بلکه در مورد عموم مردم، گفت: ما همچنان در دعواهای سیاسی قدیمی مانده و توجهی به تحولات جهانی نداریم درحالی‌که اگر عقب بیافتیم فاجعه بزرگی در منطقه رخ می‌دهد.

بی عملی رسانه‌های کشورهای مسلمان
نوربخش عنوان کرد: ما هیچ اثری در رسانه‌های جمعی نمی‌بینیم که گامی در مسیر هم‌گرایی علمی در میان کشورهای اسلامی و منطقه برداشته شود و در این میان رسانه‌های جهان اسلام نیز فقط آمار کرونای یکدیگر را تکرار می‌کنند و با تاکید می‌گویند و گویا از درگیری کشورهای دیگر با موضوع کرونا مسرور هستند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها امروزه باید متوجه باشند که رسالت اصلی آن‌ها ارتباطات، اطلاع‌رسانی، توسعه همکاری‌ها و تقویت جامعه مدنی و افکار عمومی است این رسالت به دلیل فعالیت شبکه‌های مجازی درحال رخ دادن است اما رسانه‌های حاکمیتی از این فضا فاصله دارند و در مسیر واگرایی حرکت می‌کنند.
نوربخش گفت: اکنون در برخی از کشورها از جمله آمریکا مشاهده می‌کنیم که شعار اول ملت خود است بعد دیگران، یا همان شعار که واگرایی گسترش یافته است درحالی‌که رسانه‌ها اگر عاقل باشند در مسیر قوم‌گرایی و تشدید اختلافات حرکت نخواهند کرد، در غیر این صورت اسلحه‌های مدرن از جمله زیست فناوری استفاده و کار بسیار سخت‌تر خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه جهانی شدن ضمن اینکه حرکت به سمت یک نوع هم‌گرایی را مطرح می‌کند اما خطر واگرایی نیز دور از انتظار نیست و بنده فکر می‌کنم رسانه‌ها نقش اصلی خود را در حوزه عمومی که قرار بود در حوزه اطلاع‌رسانی، ارتباطات و هم‌گرایی داشته باشند دیگر ندارند.

رسانه‌ها باید فراتر از حکومت‌ها
استاد دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ها باید فراتر از حکومت‌ها عمل کنند، رسانه‌ها نباید فقط به دنبال خبرهایی باشند که مخاطب خود را افزایش دهند بلکه باید به دنبال خبرهایی باشند که می‌تواند جهان اسلام را به سمت صلح حرکت دهد.
وی با تاکید بر این‌که همگرایی سیاسی بدون همگرایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شکل نخواهد گرفت، اظهار کرد: اگر بتوانیم آمار تلفات کرونا را کاهش داده و در مسیر سلامت بیشتر مردم گامی برداریم می‌توانیم اعتمادسازی در سطح جهان را رقم بزنیم و به گام‌های مشترک دیگر برسیم.

توسعه اخلاق
نوربخش با بیان این‌که رسانه‌ها فقط به حکومت‌ها منحصر نمی‌شوند، اضافه کرد: رسانه‌ها باید توسعه اخلاق را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند، زیست فناوری به دلیل عدم رعایت اخلاق علمی و بشری ممکن است دستیافته‌هایی داشته باشد که بسیار خطرناک باشد بنابراین توسعه اخلاق بشری و اینکه ما قرار است در یک جهان جدید به چه معیارهایی پایبند باشیم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: رسانه‌ها در عصر جدید باید به دنبال کارکرد جدید باشند و در قالب‌های قدیمی نمانند، یکی از راهکارهای صلح بشریت این است که همه علما در مورد نجات کل بشریت هم‌اندیشی کنند و از نگاه‌های قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای فاصله بگیرند چراکه موجی که در انتظار ما است، بسیار گسترده است و به بخش محدود نمی‌شود و جهانی است.