گردشگری و توریسم

۵۰ هزار میلیارد ریال پروژه در خراسان رضوی افتتاح شده است

مهدی سالیانی روز پنجشنبه در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی افزود: با کاهش بودجه بخش دولتی، دولت اکنون نقش تسهیلگر را دارد و قرار بر این است که با برنامه ریزی مشخص از مسوولان مربوطه استانی دعوت شود تا اعضای شورای اسلامی استان با طرح مسایلی که حل آنها در حیطه اختیارات استان است از مسوولان پاسخ بگیرند و راه حل کارشناسی اتخاذ نمایند.

وی ادامه داد: باید برای برگزاری این نشست‌ها برنامه ریزی مشخص با دستور کاری مشخص تدوین شود تا هر ماه یکبار یا هر دو هفته یکبار مسوولان استانی مربوطه دعوت شوند و راه حل مشخصی برای مشکلات شهرستانها اتخاذ شود.

سرپرست دفتر هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: ایجاد درآمد پایدار برای شوراهای اسلامی و شهرداریها از موضوعاتی است که پیگیر آن هستیم و در این راستا اختصاص یک درصد درآمد بهره برداری از معادن بویژه برای شهر معدنی سنگان خواف در دست تدوین و ابلاغ است که اعتبارات خوبی برای این منظور اختصاص خواهد یافت و در راستای تامین زیر ساخت‌های مناسب و رفاه مردم منطقه هزینه خواهند شد.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این نشست خواستار اعاده جایگاه شوراها برابر حقوق تضمین شده آن در قانون اساسی کشور شد و گفت: ۹ فصل قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد و باید با توجه به ظرفیت شوراها به عنوان نمایندگان واقعی مردم این جایگاه در ادارات دولتی نیز لحاظ شود و از این ظرفیت در راستای امید آفرینی به مردم و خدمت به آنها استفاده گردد.

علی محمد الهیاری افزود: تاکنون اینگونه بوده است که هر چه از عمر شوراها گذشته از اختیارات قانونی آنها کاسته شده و به وظایف آنها افزوده شده ‌است علاوه بر آن زمزمه لزوم تایید اعضای منتخب شوراها توسط شورای نگهبان نیز شنیده می‌شود در حالی که باید به شوراها به عنوان ارکان تصمیم گیری مردمی توجه شود.

وی ادامه داد: در طول انقلاب ثابت شده هرجا که مردم پای کار بوده‌اند هم کاهش هزینه‌ها را داشته‌ایم و هم کارها سریع تر انجام شده که نمونه بارز آن مشارکت مردم در دفاع مقدس است ، باید کارها را به نمایندگان مردم بسپاریم و به سوی توسعه پیش برویم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: وضع و اخذ عوارض و مالیات‌های مستقیم از اختیارات شوراهای اسلامی و شهرداری‌هاست در حالی که محاکم قضایی آن را قبول ندارند و این امر باعث کاهش درآمد شهرداری ها شده‌ است، با بروز بیماری کرونا بسیاری از شهرداری ها از اعتبارات داخلی خود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مبارزه با این بیماری هزینه می‌کنند که مشکلات مالی فراوان برای آنها ایجاد کرده ‌است، باید برای جبران این هزینه‌ها از اعتبارات استانی نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی افزود: به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور هزینه تامین بسیاری از زیرساختهای عمرانی نظیر آسفالت، قیر، سیمان و امثال آن به چند برابر افزایش پیدا کرده در حالی که به دلیل بروز بیماری کرونا درآمد شهرداری ها بویژه در شهرهای کوچک کاهش پیدا کرده است که به همین دلیل نیازمند کمک هستند.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خواف نیز گفت: در حالی که بر اساس قانون یک شهر فقط تا سه ماه می تواند با سر پرست اداره شود، شهر سنگان ۱۲ ماه است که شهردار ندارد، سهم شوراها و شهرداریها از برداشت معادن منطقه (یک درصد) پرداخت نمی‌شود در حالی که فقط یک شرکت روزانه ۱۲ میلیارد تومان از برداشت معادن درآمد دارد حتی یک ریال برای عمران شهر سنگان از این مبالغ پرداخت نمی‌شود، باید در آمدهای پایدار و منابع قانونی برای تامین هزینه‌های جاری شوراها تعریف شود.

جان محمد خدا پرست افزود: شورایی که دست دریافت کمک دراز کند ناظر خوبی نخواهد بود، کمیسیون ماده ۱۰۰ در ساختمان سازی نیز برای حفظ جان مردم و ساخت واحدهای ایمن است در حالی که به دلیل کاهش درآمد شهرداریها اجازه تخلف می‌دهند تا بعد از راه جریمه کسب درآمد کنند.

در این نشست نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد، نیشابور و سرخس برخی از مشکلات شهرستانهای تابعه خود را بیان کردند.